Offentliggjort den: 25. august 2023

Vildtfestival på Ribe Kunstmuseum

Der er god grund til at besøge Ribe Kunstmuseum i denne weekend. Både for jægere og for alle andre, der interesserer sig for jagt.

Tekst: Hans Kristensen
Foto: Ole Akhøj

- Lørdag og søndag er der Vildtfestival i Ribe Kunstmuseums have, hvor vi i samarbejde med Danmarks Jægerforbund og frivillige jægere og naturformidlere fra Bliv Naturligvis disker op med tilberedning af dådyr, historier om jagt og hunde, bålmad, jagthorn, bueskydning og meget, meget mere, lyder det lokkende fra museet.

Vildtfestivalen afholdes i forbindelse med udstillingen Vildt nok – jagt i dansk kunst, som havde fernisering på Ribe Kunstmuseum midt i juni og som kan ses frem til 10. september.

Det er en stort opsat udstilling, som samler både ny og ældre dansk kunst med jagten som tema. Her er der således både klassiske malerier og moderne eksperimenterende kunst.

- Jeg er glad for, at samtidskunsten og de ældre værker kommunikerer så godt med hinanden og at der derved opstår en humor og en kontekst, der er relevant i samtiden, fortæller museumsinspektør Simone Lind Rasmussen, der har stået for opsætningen af udstillingen i Ribe.

Der vil være omvisning i udstillingen om søndagen, ligesom der vil være rig lejlighed til at fordybe sig i værkerne på egen hånd. Men først og fremmest er det aktiviteterne i museumshaven, der er fokus på i de to dage.

Den engagerede lokale jæger og BlivNaturligvis-formidler Finn Vind har været stærkt impliceret i planlægningen af Vildtfestivalen, og vil være med begge dage:

- Vi har planlagt et spændende program, hvor vi blandt andet forlægger et stykke dåvildt, som man efterfølgende kan få smagsprøver af. Der vil også være opvisning med jagthunde. Museumshaven ligger lige ned til Ribe Å, så der er rigtigt fine muligheder for at vise vandarbejde. Og så vil der f.eks. også være forskellige værksteder og mulighed for at prøve kræfter med spørgsmål fra jagtprøven, fortæller han.

Foruden ham vil der være yderligere to formidlere fra BlivNaturligvis samt en god håndfuld hjælpere fra Ribe Jagtforening. Der er åbent begge dage fra 10-17, og der er gratis adgang ti både museet og festivalen. Hele programmet kan ses på www.ribekunstmuseum.dk.