Offentliggjort den: 20. oktober 2023

Tag børnene med på jagt - men på deres egne præmisser

Mange tager allerede ungerne med på reviret. Men husker du at starte ved begyndelsen – og glemmer du at give børnene tid til at spørge, undres og lære både før, under og ikke mindst efter jagten? At give børnene tilstrækkelig plads til at forholde sig til alt, hvad der foregår, kan udløse den helt store gevinst: En sund og balanceret naturdannelse for livet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jonas Nørregaard

Tag dine børn med på jagt. Tag børnebørnene med, naboens unger og også gerne deres kammerater. Men forbered dig først, og forbered dig sammen med børnene. Sådan lyder rådet fra naturvejleder og projektleder i Danmarks Jægerforbund og Bliv NaturligVis, Franz Holmberg.

Jagtsæsonen er i fuld gang, og mange jægere har allerede fyldt kalenderen langt ud i fremtiden med masser af jagter. Forventningerne til oplevelser, udbytte og spænding er ofte skruet godt op - men måske er det en god idé at udvælge sig én af de rigtig gode jagter og give den til børnene i stedet for. Forstået på den måde, at du lægger ambitionsniveauet en smule om og arbejder aktivt på at give et barn en unik totaloplevelse med plads til forundring, forklaring og masser af spørgsmål - hele vejen rundt. Det handler om børns naturdannelse, om at give børn et forhold til naturen, som handler om mere end viden. Det handler også om at erfare, mærke og forholde sig etisk til naturen.

At åbne og lukke cirklen - sammen

Franz Holmberg er om nogen vant til at tage børn med ud i naturen. Med ud på jagt. Han har set lyset i deres øjne og ved, hvordan det tændes – og han ved også hvordan det slukkes, for det kan let risikere at ske, hvis man ikke er opmærksom.

- Det er ikke altid nok bare at tage ungerne med på jagten og så forvente, at de får den samme oplevelse som du gør. Det handler om at få dem til at forholde sig til jagten allerede før man tager afsted. Om at tage sig tid til at snakke med børnene om det, man sammen skal ud og opleve. Hvad forestiller de sig selv at der skal ske? Hvordan vil de forholde sig til drabet, og er det synd for dyret? Det er vigtige forberedende elementer, forklarer Franz Holmberg og efterlyser, at man skal huske at skabe refleksion hos barnet, så det ikke ”bare” bliver en jagtoplevelse men faktisk noget, som også bidrager til barnets naturdannelse.

Barnets helhedsoplevelse begynder før jagten, fortsætter under jagten (hvor selve skuddet kun fylder lidt), under flåning og tilberedelse, f.eks. over bål, og slutter først efter måltidet. På den måde åbner og lukker man cirklen sammen, forklarer naturvejlederen.

Disneyficeret naturdannelse

Franz Holmberg understreger at det er og bliver en fantastisk oplevelse for ethvert barn at komme med på jagt. Men ofte – og i hvert fald første gang, det sker – bør det ske på barnets egne præmisser:

- Der skal være tid til at stoppe op og undres på vekslen. Det skal være en jagt, hvor du har overskud til børnene og lyst til at inddrage dem i alle jagtens facetter. Mange børn danner f.eks. deres natursyn på baggrund af Disney, og her kan der være brug for et realitetstjek. Hvad sker der f.eks. med dyret hvis vi ikke skyder det? Hvor mange dyr i en bestand vil alligevel dø, og arbejder ræven ud fra samme etiske kodeks som vi gør? Den slags bør vi snakke med børnene om. Måske bliver jagten ikke lige så effektiv som ellers, men den tjener et større formål, understreger Franz Holmberg.

Massivt fokus på børns naturdannelse

I 2021 udgav Friluftsrådet rapporten Børns Naturdannelse - Naturen i barnet, barnet i naturen, som blandt andet beskriver naturdannelse som teoretisk begreb. Allerede dengang bidrog Danmarks Jægerforbund med data og erfaringer i rapporten, bl.a. via erfaringerne fra formidlingsprojekterne De Unge Naturformildere og Bliv NaturligVis.

Siden udgivelsen af den første rapport har Friluftsrådet været ude og undersøge, hvordan naturdannelse kan se ud i praksis. Det har i dette efterår resulteret i en sidste og langt mere praksisnær rapport, nemlig Børns Naturdannelse – Inspiration fra 9 eksempler i praksis. Den udkom sidste år og viser, hvordan bl.a. naturvejledere og frivillige helt lavpraktisk kan understøtte børns naturdannelse. Og også her bidrager jægerforbundet - nemlig i form af eksemplet, hvor en 4. klasse er med jægere på jagt.

I jægerforbundets praksiseksempel lykkedes det at stimulere og påvirke alle fem parametre, der måles på i børns naturdannelse, blandt andet ved at give en helhedsoplevelse og skabe plads til barnets refleksion både før, under og efter jagten. Se filmen herunder, hvor dette uddybes nærmere:

Kunne du tænke dig at blive frivillig formidler i projekt Bliv NaturligVis? Så klik her og læs mere om hvordan det foregår.