Offentliggjort den: 10. juni 2023

Sølvnål til nordjyske Kristian Slyk

REPRÆSENTANTSKABSMØDET 23: Dagens modtager af den fornemme Sølvnål har lagt et stort og dybfølt engagement i jagtens sag lige så længe nogen kan huske.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Søren Vendelbo og Christian Lang Jensen

Der hersker en stærk tradition for at hædre folk i Danmarks Jægerforbund, og årets repræsentantskabsmøde er ofte stedet, hvor de helt store hædersbevisninger uddeles. I år var ingen undtagelse, da den prestigefyldte sølvnål blev uddelt.

"Han har altid været der, har han ikk'?" svarede folk, når de blev spurgt til hvornår dagens modtager af Sølvnålen mon har været medlem af jægerforbundet. Og han har ikke bare været der - han har også løftet store opgaver gennem årtier, ja, faktisk størstedelen af sit liv.

Talen falder på nordjyden Kristian Slyk, hvis virke ifølge DJ-formand Claus Lind Christensen kan dækkes af to ord: 'Altid' og 'Andeblod'. Og hvordan hænger det mon sammen?

Jo, det færreste ord knytter sig til førnævnte anekdote om, at ingen rigtig husker en tid før Kristian Slyk. Det er, som om han altid har været der. Og det andet ord? Det kommer vi til om lidt.
- Kristian, du er en typisk nordjyde, du siger ikke nødvendigvis så meget, men når du gør, ja, så ved vi godt, at vi skal høre efter. Du er en af dem, der taler med erfaring, hvilket jeg selv oplevede, da jeg for en kort periode var formand for uddannelsesudvalget, som du har været en del af i mange år. Det betragter jeg som et kvalitetsstempel, sagde Claus Lind Christensen i sin tale.

Formanden fremhævede desuden Slyks udprægede sans for det gode jægerhåndværk og den store rolle, han i mange hår har spillet i Friluftsrådet og i arbejdet med at uddanne nye jægere:

- Netop på uddannelsesområdet har du ydet en imponerende indsats, hvor du har været med til at skubbe jagten og jægerne i en positiv retning. Særligt på flugtskydningsområdet har du gjort en kæmpe indsats – ikke bare det, at du har været med til at sætte retning, men du har også selv undervist mange flugtskydningsinstruktører. Ligeledes har du også sat et stort præg på foreningskurser, og har været med til at understøtte arbejdet i vores fælles forbund. Igen er det sket på din helt egen rolige, kyndige og helt igennem empatiske facon, som vi kender dig for, lød det videre fra formanden.

Og det er da også her, det sidste ord - nemlig Andeblod - kommer ind i billedet. Claus Lind Christensen:

- For, som Leif (Bach, hovedbestyrelsesmedlem for kreds 1, red.) sagde om dig, da vi indstillede dig til en hædring: Kristian har andeblod i årene og han har gjort og gør en kæmpe indsats for anden. Kristian, der skal lyde en kæmpestor tak for din indsats gennem mange år. Og med dette tildeler vi dig Danmarks Jægerforbunds sølvnål.