Offentliggjort den: 10. april 2023

Søg tilskud fra lokalforeningspuljen

Det er nu muligt for lokale foreninger under Friluftsrådets medlemsorganisationer at søge om tilskud til at styrke foreningens arbejde med friluftsliv. Fristen for at søge er den 22. maj 2023.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Jagtforeninger under Danmarks Jægerforbund kan søge støtte til foreningens friluftsaktiviteter vra Friluftsrådets såkaldte lokalforeningspulje.

Lokale foreninger kan søge støtte på op til 40.000 kroner til aktiviteter, materialer eller faciliteter, der kan styrke foreningens arbejde med friluftsliv. Der er ansøgningsfrist 22. maj 2023. Det er lokale foreninger under Friluftsrådets medlemsorganisationer at søge om tilskud, og da jægerforbundet er én af Friluftsrådets 85 organisationer, er jagtforeningerne berettiget til at søge.

- Vi er glade for, at vi med Lokalforeningspuljen kan hjælpe de lokale ildsjæle i de frivillige foreninger rundt omkring i landet, som gør en kæmpe indsats for friluftslivet. Det er relativt små beløb, der gør en stor forskel ude i lokalsamfundene, siger Winni Grosbøll, direktør for Friluftsrådet i en pressemeddelelse.

Nemt at søge og hurtigt svar

Man kan både søge om tilskud til foreningens eksisterende aktiviteter inden for friluftsliv og nye initiativer, for eksempel opstart af nye aktiviteter, aktiviteter for andre målgrupper eller synlighed og tilgængelighed i lokalsamfundet.

Blandt eksempler på foreninger, der fik tilskud i 2022, kan nævnes DcH Aalborg, som fik 40.000 kr. i tilskud til at anlægge arealer til hundetræning. Lystfiskerforeningen AROS fik tilskud på 25.800 kr. til at forbedre adgangsforholdene langs åer og mindre vandløb, og Ryttergaarden Ravnkilde fik 9.900 kr. til at afholde en ridelejr for unge i Rold Skov.

Lokalforeningspuljen uddeles en gang om året og blev efter politisk aftale oprettet i 2018. Siden da har i alt 330 forskellige foreninger i 85 af landets kommuner fået tilskud fra Lokalforeningspuljen til friluftsliv. I 2022 fik 94 lokalforeninger tilsagn om støtte.

DJ Puljen er stadig åben

Husk også at der er frist for ansøgninger til DJ puljen den 15. april. Danmarks Jægerforbund ønsker at støtte de lokale jagtforeninger og jægerråd i deres arbejde og aktiviteter, herunder bidrag til indkøb af materiel til anlæg, renovering heraf, biotoppleje, kurser, mv.

Alle jagtforeninger under jægerforbundet kan søge.