Offentliggjort den: 06. oktober 2023

Smager sølvmåge godt?

En utraditionel ”taste-test” under det seneste møde i vildtforvaltningsrådet bragte både krage, krondyr, edderfugl og sølvmåge i spil. Hvordan tror du det smager?

Inden middagen på mødet i vildtforvaltningsrådet i sidste uge var der indlagt en smagsoplevelse. En blindtest hvor der skulle smages lidt forskelligt røget kød. Her blev medlemmerne af rådet og medarbejderne fra ministeriet, miljøstyrelsen og DCE stillet over for et fad med fem forskellige slags røget kød.

Stemningen var høj, og der blev gættet til højre og venstre. Bl.a. opstod der en del debat om at en af fadene var røget sika, men der var ikke rigtig nogen, der turde lægge hovedet på blokken.

Da tiden kom til at bedømme de fem slags kød, tiltræk særligt nummer 1 og 5 positiv opmærksomhed, og det var nummer 1, man til sidst blev enige om var sika. Det var derfor til stor morskab og overraskelse, da jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen, kunne afsløre, hvad der i virkeligheden var bag de enkelte numre:

• Nr. 1: Koldrøget krage
  • Nr. 2: Snackpølse lavet af edderfugl
  • Nr. 3: Koldrøget krondyr
  • Nr. 4: Marineret og koldrøget edderfugl
  • Nr. 5: Koldrøget sølvmåge

Så derfor: Er der nogen der nedlægger sølvmåge eller krage, ja, også edderfugl og krondyr, så kan Vildtforvaltningsrådets medlemmer godt stå inde for, at jovist … sølvmåge smager godt!

Efter middagen viste der sig at være lidt røget mågebryst i overskud. Det kom der denne lille film ud af: