Offentliggjort den: 08. september 2023

Samarbejde ml. Dansk Jagtspaniel Klub og DJ

Et ønske om en styrket relation og øget samarbejde har bragt jægerforbundet og specialklubben for danske jagtspaniels tættere på hinanden - til gavn for både hunde og jægere. Alle interesserede inviteres til Working Test Mesterskab på søndag – for at opleve de dygtige spaniels ved selvsyn.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Ove Dam Hedegaard

Danmarks Jægerforbund arbejder for bredden af jægernes jagthunde, uanset race og type, om den har stambog eller ej. Det er et udtalt mål at etablere samarbejde med flest mulige specialklubber for jagthunde i Danmark. Derfor er det da også en god nyhed, at jægerforbundet og Dansk Jagtspaniel Klub (DJSK) har indledt samtaler om et styrket fremtidigt samarbejde med mange positive snitflader.

- Samarbejdet vil forhåbentlig kunne mærkes helt ud i jagtforeningerne og blandt medlemmerne, da vi bl.a. vil arbejde på at etablere et netværk af frivillige fremvisere af den stødende jagthund, der kan rekvireres af jagtforeningerne direkte, fortæller jægerforbundets jagthundekonsulent, Ove Dam Hedegaard.

Udover det landsdækkende netværk af fremvisere, arbejdes der også på før-skuds-seminar for de stødende racer, mulighed for at benytte sig af jægerforbundets tests og prøver, instruktøruddannelse samt dommeruddannelse, mv.

Inviterer til Working Test Mesterskab

DJSK er en specialklub med hovedvægt på kvalitet og positivt samarbejde om én af de mest populære jagthunderacer i nyere tid. Klubben organiserer cirka 700 ejere af FT-cockere og springerspaniels.

I løbet af året afvikler klubben DJSK såkaldte Working Tests og jagttræningsdage, som udmunder i et årligt mesterskab, Working Test Mesterskab, som i år finder sted søndag den 10. september fra kl. 8.30 i Langeskov på Fyn. Her kan man opleve working tests i åben- og vinderklasse, hvorefter den bedste hund kåres. Dansk Jagtspaniel Klub indbyder alle interesserede jægere til at komme og opleve hundenes arbejde ved selvsyn.