Sådan indsender du vinger til vingeundersøgelsen

Vi har lavet en lille film, der kort og godt illustrerer hvordan du let og omkostningsfrit indsender vinger til vingeundersøgelsen, samt hvordan du registrerer fuglen i din jagtjournal i DJ's app. Se med her!

Vingeundersøgelsen indsamler frivilligt indsendte vinger fra svømmeænder, dykænder, gæs, blishøns, skovsnepper, dobbeltbekkasiner og sølvmåger. Det er jægere, der omkostningsfrit sender vingerne ind eller indleverer dem til frysere rundt om i landet, og det er Institut for Bioscience, Aarhus Universitet, der står for vingeundersøgelsen. Det har de gjort siden 1970.

Vingeundersøgelsen er en vigtig del af den danske vildtudbyttestatistik - også nu, hvor alle jægere indberetter deres nedlagte vildt. Det er den, fordi den giver oplysninger om udbyttets køns- og alderssammensætning samt tidsmæssige fordeling gennem sæsonen.

Udover at indsende vinger er det vigtigt at registrere data om det vildt, du nedlægger. Det gør du i Danmarks Jægerforbunds app, Jæger. Under menupunktet Jagtjournal har du mulighed for at registrere data om dit nedlagte vildt. I denne sammenhæng vil vi opfordre til, at du vejer de svømmeænder og edderfugle, du nedlægger, og ikke mindst registrerer disse data i appen. Præcis hvordan det hele foregår kan du se i ovenstående video samt se vores guide i notering af vægt i appens jagtjournal.

Husk: Når du bidrager til vingeundersøgelsen, er du med til at sikre jagttid - ikke det modsatte! Så lad os i fælleskab få indsendt så mange vinger som muligt, så vi i fremtiden kan gå på jagt på et bæredygtigt og oplyst grundlag. Knæk & bræk!

• Læs mere om hvorfor og hvordan du let og omkostningsfrit indsender vinger til vingeundersøgelsen.