Racedysten 2023

Offentliggjort den: 23. juni 2023

Søndag den 25. juni vil 9 forskellige hunderacer med i alt 27 hunde dyste om titlerne: "Prøvens bedste hold" og "Prøvens bedste hund" ved Danmarks Jægerforbunds årlige Racedyst i Stenlille. Næste weekend går det løs i Vinderup og ved Strandager på Fyn.

Tekst: Jytte Harder

Danmarks Jægerforbunds traditionelle Racedyst starter i år med afholdelse søndag den 25. juni i Stenlille. Den kommende søndag – den 2. juli afvikles samme arrangement i Vinderup og Strandager på Fyn.

Prøven er en anerkendt apporteringsprøve, hvor racerne dyster i hold af 3 hunde. Der dystes om titlerne "Prøvens bedste hold" og "Prøvens bedste hund". Hundene er udpeget af specialklubberne og skal igennem 3 discipliner på dagen; apportering af due, kanin samt apportering i vand, før vinderne sidst på eftermiddagen kan kåres.

Ved den sjællandske prøve deltager 27 hunde fordelt på 9 racer, og antal og fordeling af racer forventes p.t. at  være lignende ved de to øvrige prøver.

De to garvede prøveledere Anethe Karlsen (Vinderup) og Arne Nielsen (Stenlille) samt den nye prøveleder Gitte Schmidt Pedersen på Fyn har alle lagt et stort forarbejde i at få arrangeret dette års racedyst, og vi håber på en rigtig god oplevelse for alle.

Katalog for Stenlille kan ses her.

Katalog for Vinderup kan ses her.

Katalog for Strandager-Fyn kan ses her.