Offentliggjort den: 17. april 2023

Podcast: Etik på dagsordenen

I Vildtforvaltningsrådet diskuterer man i øjeblikket en række jagtrelevante emner med afsæt i etikken. Vi har derfor haft rådets formand og jægerforbundets formand i studiet til en snak om nogle af de etiske spørgsmål, som vedrører jagten.

Tekst og Foto: Christian Lang Jensen

Den etiske diskussion fylder til stadighed mere i vores samfund, og der rejses ofte nye etiske spørgsmål. For mange mennesker er visse aspekter ved jagten kontroversielle, hvilket afføder en række etiske spørgsmål i relation til jagten. Derfor lyder anbefalingen fra flere kanter, at den danske jægerstand bør indgå konstruktivt i den etiske debat for at bidrage til at sikre accepten af jagten i fremtiden.

Ærlighed, ansvarlighed og forandringsparathed

Formanden for Vildtforvaltningsrådet, Jan Eriksen, påpeger i podcasten, at det er afgørende for jagtens fremtid, at jægerne er ærlige, ansvarlige og åbne over for forandring. Jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen, bakker op om denne pointe, og han fremhæver samtidig vigtigheden af, at jægerne går konstruktivt ind i den etiske diskussion, når muligheden byder sig.

Herunder finder du hele podcasten, hvor emner som fodring, udsætning, faunakriminalitet og jagtens fremtid bliver vendt. Du har desuden mulighed for at dykke ned i de seks artikler om jagt og etik, som har været bragt i Jæger det seneste halve år.

God lytte- og læselyst.