Offentliggjort den: 30. juni 2023

Nyjægerne på Landsskuet

Landskuet i Herning er et fantastisk ”vindue” for kreds 2 til at promovere jagten i Danmark. Det gør de vestjyske jægere med stor entusiasme og overbevisning – hvert år.

Tekst og Foto: Troels Romby Larsen

Der lugter af husdyr over det meste af udstillingsområdet, men det er jo også det store, årlige Landskuet i Herning, der er tale om. Et hav af udstillere med tilknytning til landbruget, skovbruget, jagten og friluftslivet generelt sætter hinanden stævne de tre dage, og der er virkelig noget for både børn og voksne at komme efter

Godt vejr og god placering

Landskuet, der løber over den sidste torsdag-fredag i juni og første lørdag i juli er igen i år (i hvert fald de to første dage) velsignet af et vidunderligt vejr. Det passer alle udstillere og gæster rigtig fint. I DJ´s stand er der om fredagen masser af besøgende. Standen er i år placeret et endnu bedre sted end sidste år, fortæller kredsformand Steffen Toft Jensen, og man håber på at få tildelt det samme område næste år i øvrigt sammen med andre grønne organisationer blandt andet Friluftsrådet som naboer.

Du må gerne røre

I det store telt er der en flot udstilling med garvede skind, udstoppede dyr, stammestykker med bævergnav, klove mv. Alt samme noget gæsterne hellere end gerne må røre ved og spørge ind til. I et mørkt skydetelt kan man teste sine evner som riffelskytte dog kun med laservåben. På bordene ligger der masser af brochurer om natur, jagt og DJ, som man frit kan tage med sig.

Nyjægerhjørne

Som noget nyt har kreds 2 i år besluttet at oprette et ”Nyjægerhjørne”, hvor kredsens nyjægerkoordinator, Esben Outzen Hansen, sammen med et par nyjægere inviterer gæster til at sidde ned i bløde sofaer og få en kort introduktion til, hvad jagt er, og hvordan man bliver jæger.

Prøv det hele

Udenfor er der travlhed ved laserskydebanen, hvor fire ”jægere” ad gangen kan forsøge at få en elektrisk markering af et træf på plastduen, der kan bruges igen og igen. Er gæsten på standen interesseret i bueskydning, hunde, regulering, småvildtbiotoper m.m., er der rigelig mulighed for at få både at afprøve noget praktisk og spørge og få svar fra kredsens garvede jægere, uden hvis kolossale indsats der slet ikke var nogen stand at besøge.

Forlægning – et hit

Hvert år forlægges der et dyr på klokkeslæt, og efter at jagthornsblæsere har spillet diverse signaler til ære for den nyligt nedlagte dåhjort fra et hegn, går ”opvisningen” i gang. Det ophængte dyr får først flået pelsen af for efterfølgende at blive forlagt. Ønsker man at købe lidt vildtkød er der mulighed for det.

Sidste chance!

Lørdag den 1. juli er sidste chance for at opleve DJ´s spændende stand. Udstillingsområdet åbner klokken 09.00 og lukker klokken 16.30.