Offentliggjort den: 13. september 2023

Ny bandepakke kan ramme jægere hårdt

Bandepakken, som regeringen annoncerede i går, lægger op til en markant skærpelse af indsatsen mod knive og skydevåben. DJ opfordrer jægerne til at huske reglerne i våben- og knivloven. Ellers kan det blive meget, meget dyrt.

Tekst: Morten Sinding-Jensen og Jacob Munkholm Jensen

Med en ny bandepakke vil regeringen sikre betydelige og mærkbare konsekvenser for bandernes brutale vold og samfundsundergravende aktiviteter. Det sker bl.a. ved at man skærper indsatsen over for borgere, der pågribes i at bære knive og andre våben.

- Vi skal sætte hårdt ind imod den forråelse, som vi har set i bandemiljøet, og imod bandemedlemmernes fuldstændig hensynsløse adfærd og terrorisering af vores byrum. Med den nye bandepakkes 39 konkrete initiativer gør vi det endnu sværere at være bandemedlem i Danmark, udtaler retsordfører for Socialdemokratiet Bjørn Brandenborg i en pressemeddelelse.

Løser højere bødestraffe problemerne med ulovlige knive?

Men selvom tanken bag bandepakken naturligvis ikke er samtidig at gøre det sværere at være jæger, ja, så risikerer stramningerne alligevel at smitte af. F.eks. hvis jægeren glemmer at lægge kniven fra sig straks efter jagten. Det var også ulovligt før, men nu bliver foreteelsen endnu dyrere.

- Danmarks Jægerforbund bifalder generelt indsatsen mod bandekriminaliteten i det danske samfund, men vi savner dokumentation for, at markant højere bødestraffe, som der lægges op til ved overtrædelse af knivloven, løser problemerne med knive i bandemiljøet, siger Marie-Louise Achton-Lyng, formand for jægerforbundets våbenudvalg og fortsætter:

- Til gengæld kan vi konstatere, at stramningerne på knivområdet med bøder på op til 10.000 kr. ved en førstegangsovertrædelse vil ramme meget hårdt, hvis f.eks. en jæger eller fisker uforvarende får medbragt sin kniv hos bageren på vej hjem fra jagt eller fisketur og bliver antastet af politiet. I den forbindelse håber vi på en vis konduite fra myndighedernes og domstolenes side, hvis det kommer så vidt.

Gas- og signalvåben i jagtforeningerne

Desuden lægger bandepakken også op til øgede straffe for overtrædelser af reglerne om gas- og signalvåben, som mange jagtforeninger benytter i relation til deres hundearbejde. I den sammenhæng er det værd at bemærke, at reglerne for brug af gas- og signalvåben er lig reglerne for riflede våben, hvor kun vedkommende, der har tilladelse til det pågældende våben, må anvende det.

- Derfor vil vi foreslå Justitsministeriet i forbindelse med den kommende åbning af våbenloven, at det bliver nemmere for jagtforeningernes medlemmer at låne gas- og signalvåben i forbindelse med hundetræning, siger Marie-Louise- Achton-Lyng.

Mind hinanden om reglerne i våben- og knivloven

Uanset regeringens aktuelle forslag til højere straffe i denne bandepakke opfordrer Marie-Louise- Achton-Lyng alle jægerforbundets medlemmer til løbende at minde hinanden om reglerne i våben- og knivloven.

- Det er bare endnu mere aktuelt nu, for det kan blive ekstremt dyrt. Men som jæger skal man naturligvis altid være yderst påpasselig med at overholde gældende love, så samtykket til jagttegn aldrig kommer i fare, slutter våbenudvalgsformanden.