Offentliggjort den: 19. september 2023

Nu kan også lystfiskerne uddanne sig

Jægerne skal have jagttegn og sejlerne skal have duelighedsbevis, men lystfiskerne kan bare købe et fisketegn på mobilen og kaste snøren ud. Ny læringsplatform for lystfiskere ser dagens lys.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Nikolaj Korsholm

Mange jægere er som bekendt naturmennesker med liv og sjæl, og de fisker ofte lige så - eller måske endda - endnu mere ivrigt end de går på jagt. Der er da også mange lighedspunkter mellem de to former for høst af naturens overskud, f.eks. at der er tale om indfangning eller nedlægning af levende dyr, som dermed kræver omtanke, regler, etik og ansvarlighed.

Netop det, at fiskeri også kræver både etik og viden, men at der - modsat jagt - ikke stilles krav til lystfiskerne, råder Danmarks Sportsfiskerforbund nu bod på. Sportsfiskerforbundet har nemlig længe ment, at der er behov for en form for fiskeuddannelse for lystfiskere, og derfor har de nu lanceret den digitale læringsplatform om lystfiskeri, ”Før du fisker”.

- Jægerne skal have jagttegn og sejlerne skal have duelighedsbevis, men lystfiskerne kan bare købe et fisketegn på mobilen og kaste snøren ud. Det er jo dejligt nemt. Men fordi vi har at gøre med levende væsener i et tæt samspil med naturen, så bør vi have et minimum af indsigt i, hvordan man fisker ansvarligt, siger Torben Kaas, formand i Danmarks Sportsfiskerforbund i en nyhed på forbundets hjemmeside.

Formålet med platformen er da også netop at fremme et ansvarligt lystfiskeri i Danmark ved at guide lystfiskere til både lovligt og hensynsfuldt fiskeri. På platformen kan du både teste din viden og tage fem moduler, der gennemgår de vigtigste regler og principper, en lystfisker skal kende for at kunne begå sig ved fiskevandet.

Initiativet er udviklet i samarbejde med brancheorganisationen Dansk Lystfiskeri og Lystfisker Danmark.