Offentliggjort den: 08. januar 2024

Nat i Naturen – naturoplevelser i mørket

Vil din jagtforening være mere synlig i lokalområdet? Så overvej at arrangere friluftsaktiviteter og naturoplevelser for befolkningen, når det er mørkt - og søg tilskud hos Friluftsrådet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Mads Tolstrup

Vi går ikke på jagt om natten, men derfor kan jægerne jo godt være med til at slå et slag for naturens mange spændende oplevelser og samtidig styrke jagtforeningens synlighed i lokalområdet. Friluftsrådet har åbnet for puljen "Nat i Naturen," hvor man kan søge om tilskud til arrangementer, der skaber naturoplevelser i mørket. Fristen er 15. februar 2024 og det er et krav, at de støttede arrangementer skal være åbne for andre end egne medlemmer.

Det er muligt at søge om tilskud på mellem 5.000 og 30.000 kr. til lokale arrangementer og aktiviteter. De arrangementer, der søges støtte til, skal foregå inden for perioden 1. marts 2024 - 1. juli 2025. Derudover lægges der vægt på, at projekterne er til gavn for mange mennesker - også gerne grupper, som ikke normalt er aktive i naturen.

Arrangementerne kan finde sted hele året, men der gives særlig prioritet til arrangementer, som foregår på Nat i Naturen-natten mellem 7. og 8. september 2024. I 2023 løb hele 130 arrangementer af stablen over hele landet på Nat i Naturen-natten. Nogle af dem var støttet af Udlodningsmidler til Friluftsliv via Nat i Naturen-puljen, og de støttede aktiviteter var meget forskellige - fra natløb, bålhygge og discgolf i mørket til gåture og overnatning i shelter.

Læs mere om kriterierne for at ansøge om midler fra Nat i naturen-puljen.