Offentliggjort den: 09. august 2023

Musvåge skudt på Fyn: DJ-formand er skuffet over politiet

Da en rovfugl i weekenden blev fundet skudt på Nordfyn, undlod politiet at tage fuglen med sig. Nu er den væk, sandsynligvis afhentet af en ræv i nattens mulm og mørke, og sagen efterlader et indtryk af ligegyldighed og ressourcemangel hos politiet, når det drejer sig om faunakriminalitet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Thomas Iversen

Et hul i brystet på en død musvåge taler sit eget, tydelige sprog: Det er sket igen - denne gang ikke med gift, men med et skydevåben. Det dræbende skud faldt i lørdags på en landejendom nord for Otterup på Fyn, og kort efter fandt ejerne af stedet den døde fugl liggende i baghavens græs. Men hvem, der havde løsne skuddet, forbliver foreløbig et mysterium.

Da politiet kom til stedet, kunne betjentene konstatere, at den er blevet ramt af et mindre projektil - ikke af hagl - og at det er gået rent igennem kroppen. Men udover at modtage anmeldelsen og undersøge fuglen på stedet, foretog betjentene sig tilsyneladende sig ikke yderligere i sagen. De lod sågar musvågen ligge, og den er siden forsvundet fra stedet - sandsynligvis afhentet og fortæret af en ræv. Ifølge Fyns Politi lod man fuglen ligge, da der ikke var tale om en truet dyreart. At musvågen er totalfredet var åbenbart ikke nok til at sikre sig bevismateriale.

Flere ressourcer til faunakriminalitet, tak

Formand for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, tager stærkt afstand fra drabet af musvågen:

- Jeg er skuffet over politiets håndtering af sagen, hvor man undlader at sikre den dræbte musvåge til yderlige undersøgelser. Jægerforbundet har længe argumenteret for, at der skal et øget fokus på faunakriminalitet, også i relation til politiets ressourcer til efterforskning. Om man betragter en musvåge som mindre truet end andre arter bør ikke være afgørende for sagens håndtering, siger han.

Danmarks Jægerforbund og Dansk Ornitologisk Forening (DOF) har med projektet Fælles fokus på de danske rovfugle indgået et partnerskab, hvor den fælles interesse for naturen og rovfuglene står i centrum. Målet er, at det skal være helt slut med drab på rovfugle i den danske natur.

Faunakriminalitet og krybskytteri

Ejeren af ejendommen, Sussi Hartvig Qvist, har berettet overfor Fyens Stiftstidende, at hendes nabo i lørdags hørte et skud og noget, der raslede ned fra et træ. Bagefter fandt de musvågen på stedet.

- Der var flere overtrædelser, dels at den er skudt på vores grund, hvor vi er de eneste, der har jagten, og dels at der er blevet skudt en fredet fugl, påpeger Sussi Hartvig Qvist overfor avisen.

Ergo var der - udover faunakriminalitet - også tale om krybskytteri. Og om man bryder sig om det eller ej, svinger den anklagende pil som så ofte før mod jægerstanden, berettiget eller ej. Én eller anden har løsnet et skud mod et fredet dyr, og det er altid ulykkeligt og rigtig dårlig PR for jægerne.