Offentliggjort den: 20. marts 2023

Jægerblik - en naturskøn fotoudstilling

I samarbejde med Danmarks Jægerforbund indvier Det Grønne Museum den 28. marts en anderledes fotoudstilling med fokus på levende dyr og smuk natur – men set med jægernes skarpe øjne.

Tekst: Det Grønne Museum
Foto: Lars Kjærgaard Jespersen

Det er nok de færreste, der umiddelbart vil tænke på fotos, når talen falder på en jægers pletskud! Men det er helt normalt, at mange er udstyret med nogle særdeles kapable kameraer – og de har dem gerne med sig, når de bevæger sig ud i naturen på jagt. Det resulterer i mange flotte og specielle billeder, som viser mødet med naturen frem på en ny måde. De mest populære af disse fotos vil fremadrettet blive vist på Det Grønne Museum i den nye jagtfotoudstilling Jægerblik. Hvad der gør den fotoudstilling unik forklarer museets jagthistoriker Rune Clausen:

- Udstillingen Jægerblik handler om at se naturen og omgivelserne gennem jægerens øjne. Motivverden er umiddelbart genkendelig - fascinationen af naturen og dyrene er fælles - men blikket er alligevel en smule anderledes; det er jægerens blik.

Brugerne har bestemt

Udstillingen er blevet til på en utraditionel - men spændende måde. For i stedet for, at museets jagthistoriker Rune Clausen udvalgte billederne til udstillingen, så blev billederne lagt op til en afstemning via de sociale medier og museets hjemmeside. Så det blev museets gæster, der fik lov til at bestemme hvilke fotos, de gerne ville have med i udstillingen.

- Indholdet i en museumsudstilling er sjældent noget besøgende har en direkte indflydelse på. Det laver vi om på her, for alle har haft mulighed for at stemme om indholdet, fortæller Rune Clausen, der uddyber: ’Det kan vi, fordi grundmaterialet fotograferne har indsendt til Danmarks Jægerforbund, er så sindssygt godt, og frem for alt fordi billeder taler til os i et sprog, alle mennesker har en medfødt forståelse for.

Da afstemningen sluttede med udgangen af uge 10, så var det fotos med de højeste gennemsnit, der blev inkluderet i udstillingen, som indvies og åbnes for offentligheden den 28. marts.

Samarbejde med Danmarks Jægerforbund

Udstillingen er blevet mulig takket være et godt samarbejde med Danmarks Jægerforbund. For de mange billeder, som har deltaget i afstemningen, er fundet via Danmarks Jægerforbunds medlemsmagasin ’Jæger’, som i hvert eneste nummer i en årrække har kåret månedens foto blandt medlemmernes pletskud.

Det er disse mange fotos, som har deltaget i puljen og afstemningen til denne anderledes udstilling; og dermed har de flotte billeder faktisk fundet vej igennem nåleøjet hele to gange. For først har de vundet titlen som månedens foto i magasinet Jæger, og dernæst er de udvalgt gennem brugerafstemningen ved Det Grønne Museum.

Så det er virkelig nogle helt særlige jægerpletskud, som nu kan ses i stort format og i al deres herlighed på Det Grønne Museum fra den 28. marts.