Offentliggjort den: 13. november 2023

Jæger ramt af hagl i ansigtet

En jæger blev i weekenden ramt af flere hagl under en klapjagt ved Billund - heldigvis uden alvorlige skader til følge. Vi har set nærmere på sagen og på, hvordan en jæger er dækket af jagtansvarsforsikringen.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Claus Lind Christensen (arkivfoto)

Det, der ikke må ske, skete igen i weekenden. En 32-årige jæger afgav skud mod en fasan under en klapjagt ved Billund, men traf i stedet en 43-årig jagtkammerat, som stod cirka 40 meter derfra. Jægeren blev ramt af hagl på næse og mund, og politi og lægehelikopter blev tilkaldt. Det oplyser Sydøstjyllands Politi til Vejle Amts Folkeblad.

- Det var dog ikke helt så alvorligt, da vi kom frem, som det lød. Han har ikke alvorlige skader, men man skal tænke sig om, siger vagtchef ved Sydøstjyllands Politi, Jesper Duus, til avisen.

Den 32-årige jæger, der affyrede skuddet, bliver sigtet for overtrædelse af jagtloven.

Sikkerhedsafstand og en god parole

Yderligere detaljer i forbindelse med selve skuddet kendes ikke, men blot det, at det sker, vil altid kalde på selvransagelse hos den enkelte. Hvad ville man selv have gjort, og kommer tanken om sikkerhed altid først, uanset hvor fristende det måtte være at skyde?

Selvom et haglgevær "kun" er effektivt dræbende ud til en afstand mellem 15 og 30 meter afhængig af vildtart og patron, er sikkerhedsafstanden stadig afgørende. Ifølge Danmarks Jægerforbunds chefkonsulent i våben og skydning, Lars Thune Andersen, er hagldiameteren gange med 100 en god tommelfingerregel - altså er sikkerhedsafstanden for hagl med en diameter på 3 mm 300 meter.

- Men når det er sagt, så skyder man jo ikke i retning af andre, understreger han.

Sørg i stedet for ved parolen at alle er orienteret om hinandens placering. Indskærp ved samme lejlighed reglerne for, hvornår og hvordan der afgives skud.

Hvad siger jagtansvarsforsikringen

Uanset fokus på sikkerhed og uddannelse, vil der en gang imellem ske uheld. Og i sådanne tilfælde er det godt at være OBS på bestemmelserne i den lovpligtige ansvarsforsikring, som er tilknyttet jagttegnet.

- Ifølge ansvarsforsikringen vil skadelidte - altså den, som kommer til skade - være dækket af forsikringen, hvis skaden er opstået pga. skud affyret under jagt eller regulering. Når skadevolder - altså den, som afgiver skuddet, der medfører skaden - har konstateret, at denne er skyld i en skade på skadelidte eller dennes genstande, kontakter skadevolder TRYG og anmelder skaden, siger Mikala Høj Laursen, jurist i Danmarks Jægerforbund.

I forbindelse med anmeldelsen skal skadevolder fremvise gyldigt jagttegn, før TRYG behandler forsikringsskaden, så skadelidte kan få dækket skaderne.

Uaktuelt i forhold til den konkrete sag - men alligevel godt at vide - er dén situation, at en person er blevet ramt, uden at man med sikkerhed kan identificere skadevolder. Det kan f.eks. ske i det tilfælde, hvor flere personer i et jagtselskab afgiver skud i samme retning på én gang.

- I en sådan situation er skadevolder ukendt, men skadelidte vil alligevel kunne få erstatning, når blot det kan dokumenteres, at skaden skyldes skud, afgivet af en person i jagtselskabet, hvor alle har et gyldigt jagttegn. I denne situation skal skaden anmeldes af en fra jagtselskabet og alle i selskabet skal dokumentere, at de har et gyldigt jagttegn, forklarer Mikala Høj Laursen.

Danmarks Jægerforbund, Miljøstyrelsen og Tryg udgav sidste år temaet "Sikkerhed på jagt," som sætter fokus på de mange sikkerhedsmæssige aspekter man bør kende til og tage højde for. Du kan (gen)besøge en online version af hele temaet ved at klikke i dette link. Gør dig selv, dine jagtvenner, din hund og dine øvrige omgivelser en stor tjeneste og husk "guldkornene", næste gang du skal ud for at nyde jagtens herligheder.