Offentliggjort den: 05. juli 2023

Ikke kun for nyjægere

Da Danmarks Jægerforbund Kreds 1 afholdt Nyjægerdag på Hjallerup Jagtcenter, var der mødt både jagttegnselever, nyjægere og juniorjægere op - og nogle, der bare tænker på at blive jægere. Alle havde en god dag med rige muligheder for at lære en masse om jagt og jægerhåndværk.

Tekst og Foto: Mette Marquardsen

Torngårdsblæserne, fra Aaby Sogns Jagtforening, blæste så flot der i solskinnet, på plænen foran Hjallerup Jagtcenter, da Kreds 1’s nyjægerkoordinator Preben Egeboe bød velkommen til Nyjægerdag. Mange var mødt op fra start, men hele dagen ankom der gæster, der gerne ville lære noget mere om jagt. Tidligere på dagen havde schweisshundeførere trukket et spor, så de efter parolen kunne sætte en eftersøgning i gang med schweisshund, der skulle finde en ”anskudt" dåhjort. Gæsterne kunne følge efter og se hundens flotte arbejde.

Da hjorten var fundet, fulgte en forklaring på, hvordan man som jæger skal reagere, hvis man anskyder et stykke vildt.

- Det kommer man til før eller siden, sagde vildtkonsulent Ivar Høst, inden han fortalt om affangning af forskellige vildtarter og demonstrerede de forskellige teknikker.

Herefter gik han i gang med at brække dyret. Der var plads til spørgsmål imens og alt blev forklaret grundigt.

- De første gange I skal brække et dyr, så giv jer god tid og sørg for, at der kun er én hjælper, for er der to, så har de også to forskellige måder at gøre det på, fortalte Ivar Høst og sluttede med det gode råd at nyjægerne skulle benytte hver en chance for at danne egne erfaringer.

Herefter var der fri leg ved de mange standpladser.

Også lattermusklerne blev rørt

Torngårdsblæserne blæste hele dagen, ved udvalgte aktiviteter, men havde også en stand, hvor gæsterne under vejledning, kunne prøve de forskellige horn og hele dagen havde de travlt med at spritte mundstykker af, så hornene kunne blive klar til den næste gæst. For nogle lykkedes det at frembringe trut i forskellige toner og andre fik rørt lattermusklerne grundigt.

Imens nogle prøvede kræfter med jagthornene, var der andre, der fik instruktion i bueskydning og flugtskydning. For de gæster, der endnu ikke har bestået haglskydeprøven, var der stillet både patroner og instruktører til rådighed, så der kunne trænes med de medbragte haglgeværer. Det var også muligt at få gode råd til beklædning og udstyr, da to jagtforretninger havde stande med.

Sidst på formiddagen blev det demonstreret, hvordan en dåhjort kan forlægges og der blev givet tips og tricks til de forskellige udskæringer. Gæsterne, og alle de frivillige, der var mødt op på dagen, behøvede dog ikke at nøjes med at høre om det gode kød, da der hele dagen blev grillet vildt-smagsprøver på grillen og Hjallerup Jagtcenter sørgede for at der var mulighed for at stille den større sult, da de solgte både pølser og rullepølsemadder i den lille café.

Mange spændende stande

Juniorjægergruppen havde en stor stand med blandt andet følekasser. Her stod jægere hele dagen og fortalte om stort og småt og fik modige børn og voksne til at stikke hænderne i følekasserne, for f.eks. at gætte om der var ulvelort, hundelort eller sten der gemte sig i mørket. Tilbuddene til de fremmødte var meget alsidige, så der var bestemt spændende ting at se på for alle fremmødte. Der var en udstilling med invasive dyr og planter, hvor der blev fortalt om mulighederne ved reguleringsjagt. Der var udstilling af blandt andet håndlavede knive og en stand, hvor der blev fortalt, hvordan riffelpatroner kan genlades.

- De er meget interesserede i mulighederne med blyfri ammunition, fortalte Steffen Bo Filt fra Aalborg Jægerklub, der var en af de ca. 40 frivillige til dagens arrangement.

Hundefolkene var også mødt op, for at fortælle om kvaliteterne ved de forskellige hunderacer og vise deres kunnen på plænen og så kunne man lære om hav- og strandjagt, spørge ind til teknikker og hvilket udstyr der er nødvendigt. Jo det var bestemt en dag, hvor der var mulighed for at blive klogere og gæsterne var glade.

Nyjægerkoordinator Preben Egebo og de mange frivillige, der stod bag arrangementet, var yderst tilfredse, da dagen var omme og forberedelserne til næste års arrangement er allerede i gang.