Offentliggjort den: 16. august 2023

Podcast: Hvordan håndterer vi affald på skydebanerne

Nu kan du høre første afsnit af Danmarks Jægerforbunds nye podcastserie med fokus på affaldsudfordringerne rundt om på flugtskydebanerne.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Lucas Absalon

Om vi bryder os om det eller ej, ser vi ind i en fremtid med skærpet fokus på det affald, der genereres rundt omkring på de danske skydebaner. Derfor kan man vinde meget ved at være på forkant og afsøge mulighederne.

I 2021 besluttede jægerforbundets hovedbestyrelse at bevillige midler til en treårig indsats, som skal optimere affaldsindsatsen på skydebanerne, samt finde frem til de mest miljørigtige valg inden for ammunition og lerduer. I den forbindelse ansatte man miljøkonsulent Lucas Absalon, som er gæst i studiet.

Han er uddannet miljøbiolog fra Roskilde Universitet, og i jægerforbundet er han tilknyttet skydebaneteamet, hvor han arbejder målrettet med håndtering af det affald, der genereres på skydebanerne. Både i form af knuste lerduer, haglskåle og afskudte patronhylstre. Her kigger han bl.a. på synergien og fødekæden mellem producenten, forhandleren, aftageren, som er skydebanen, og til sidst et renovationsselskab eller en genbrugsplads, der modtager affaldet og behandler det.

Ofte er dialogen mellem de forskellige led i fødekæden begrænset, og her forsøger Lukas Absalon at gå ind og blive det bindeled, der f.eks. gør, at producenterne får viden om hvordan deres produkter kan blive bedre affaldshåndteret, mens skydebanerne kan blive klogere på mulighederne for oprydning og bortskaffelse af affald.

Hør mere om Lucas Absalons arbejde i podcasten her: