Offentliggjort den: 20. juni 2023

Har du hørt om den nye jagthundeprøve?

Ligesom jægerforbundets to velkendte apporteringsprøver henvender den nye DJ Jagthundeprøve sig til bredden.

Tekst: Ove Dam Hedegaard
Foto: Pia Henriksen

Danmarks Jægerforbunds tre apporteringsprøver har stigende krav til hunden og føreren, og DJ Jagthundeprøven er den letteste. Krav og vilkår er tilpasset hundens mentale og fysiske udvikling. Alderskravet er 12 måneder. Prøven tilgodeser dermed de krav, der stilles til en jagthund, så den opfylder jagtlovens §24 om at medbringe en apporterende hund på jagt med glatløbet haglvåben.

Hunden skal apportere 1 markeret og 1 udlagt (dirigering) fugl, samt apportere 1 fugl på vand. DJ Jagthundeprøven kan f.eks. bruges i forbindelse med afslutning af et træningshold.

Alle medlemmer af DJ uanset hundens race (inkl. blandinger) kan deltage. Ikke-stambogsførte hunde skal have et START-NR. udstedt af DKK inden tilmelding. START-NR. kan købes i DKK’s webshop og er gældende i hele hundens levetid.