Offentliggjort den: 29. august 2023

Giv input til revidering af våbenloven

I forbindelse med regeringens lancering af en pakke med stramninger af våbenloven, er Danmarks Jægerforbund blevet inviteret til at komme med forslag til ændringer af samme. Derfor inviterer våbenudvalget alle DJ-medlemmer til at bidrage til et samlet forslagskatalog til Justitsministeriet.

Tekst: Morten Sinding-Jensen
Foto: Justitsministeriet

På baggrund af den tragiske begivenhed i Fields sidste sommer har justitsminister Peter Hummelgaard som følge af Rigspolitiets analyse af hændelsen fremlagt kataloget: ’Strammere greb om våben - 10 initiativer, der skal sikre tryggere rammer for besiddelse af våben’. Det betyder, at regeringen vil åbne våbenloven i forbindelse med den kommende folketingssamling.

Input fra organisationer

Den forestående åbning af våbenloven har givet anledning til, at Justitsministeriet har inviteret relevante organisationer til at komme med forslag til ændringer af våbenloven ultimo september. Den mulighed vil Danmarks Jægerforbund naturligvis benytte sig af vel vidende, at alle forslag næppe bliver medtaget i revisionen af våbenloven.

- Ikke desto mindre ønsker vi at levere så mange relevante forslag til ændringer af våbenloven som overhovedet muligt til gavn for de danske jægere, udtaler Marie-Louise Achton-Lyng, formand for jægerforbundets våbenudvalg og forsætter:

- Ud over at inddrage vores forskellige skydeudvalg og drøfte forslag til ændringer med vores nære våbenpolitiske samarbejdspartnere, vil vi gerne invitere vores medlemmer til at komme med input til revideringen af våbenloven.

Input fra medlemmer

- Det vil i praksis sige, at vi giver mulighed for at komme med skriftlige input senest den 13. september kl. 10 på vaaben@jaegerne.dk til den del af våbenlovgivningen, der er relevant for jægerne. Dvs. forslag til ændringer, der udelukkende er af relevans for sportsskytter og våbenhandlere overlader vi til deres respektive organisationer at arbejde for, forklarer Marie-Louise Achton-Lyng og fortsætter:

- Derudover afholder vi et onlinemøde på Teams tirsdag den 12. september fra 19.30-21.30, hvor det ligeledes bliver muligt at komme med forslag til revideringen af våbenloven. Hvis du ønsker ordet, kan du med fordel have formuleret dit forslag så præcist som muligt på forhånd.

Tilmelding til onlinemødet sker her. Da arrangementet er for medlemmer, skal du i forbindelse med tilmeldingen bruge dit medlemsnummer og e-mailadresse. Linket til mødet fremsendes på mail på selve dagen.

Værterne til onlinemødet bliver formanden for våbenudvalget, Marie-Louise Achton-Lyng, specialkonsulent, våben og skydning, Nicholai Vigger Knudsen og politisk chefkonsulent Morten Sinding-Jensen.