Offentliggjort den: 30. november 2023

Fokus på jagtsikkerhed med Storm P.

Siden efterårsferien har man på Det Grønne Museum kunnet opleve en særudstilling med jagtmotiver, skabt af navnkundige Storm P. Motiverne kredser alle om den evigt aktuelle jagtsikkerhed.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Det Grønne Muesum

I Det Grønne Museums særudstilling ”På jagt med Storm P.” vises museets unikke serie af Storm P.-værker. Udstillingen består af 14 akvareller med fokus på sikkerhed på jagt. Motiverne er nemlig alle blevet til i forbindelse med oplysningskampagner til jægere - første gang i 1930'erne og anden gang i 1947.

I perioden fremstillede Storm P. sin serie humoristiske og farverige akvareller om sikkerhed på jagt til det dengang ret nye Jagt- og Skovbrugsmuseum. Serien var et supplement til en eksisterende serie, som han allerede fremstillede til jagtudstillingen i forum i 1934.

Akvareller og sprængte geværløb

De originale værker suppleres med en ophængning af en større mængde sprængte haglløb, og det mere kuriøse: et par sko og støvler med uheldigt placerede skudhuller, som gennem tiden er blevet indsamlet på museet.

- De er både påmindelser om de kræfter, der er på spil når man omgås skydevåben. Men fremstår også som skulpturer af stål, der paradoksalt virker som om de er formet og foldet som modellervoks forklarer Det Grønne Museums museumsinspektør med fokus på jagtens kulturhistorie, Rune Clausen.

Selvom Storm P. ikke selv var jæger, følte han alligevel en tæt tilknytning til emnet, som han flere gange tog op i løbet af sin lange karriere.

Særudstillingen på Det Grønne Museum vises frem til og med maj næste år. Den sidste dag bliver søndag den 2. juni. I forbindelse med udstillingen udgiver Det Grønne Museum også bogen "Sikre skud - Storm P. og den danske jagt 1900-1949" skrevet af jagtskribent og forfatter Hans Kristensen.

Bogen koster 149 kr. og kan købes her.

Det evigt aktuelle emne

Sikkerhed på jagt er et evigt aktuelt emne - i dag såvel som for 80 år siden. Nok heldigvis - kan man vel sige - endnu mere dengang end nu, idet antallet af jagtrelaterede ulykker trods alt er raslet ned. Men gamle fotos af fordums jagtselskaber taler ofte for sig selv - med en vrimmel af bøsseløb pegende til højre og venstre, som regel aldrig knækkede og gerne i faretruende nærhed af jagtkammeraterne.

Man kan vælge at tilgå emnet med alvor, med humor - eller med begge dele. I dette tilfælde får Storm P. lov til at stå for den humoristiske del, mens Danmarks Jægerforbund tager sig af den alvorlige.

Sidste år udgav jægerforbundet, Miljøstyrelsen og Tryg temaet "Sikkerhed på jagt," som sætter fokus på de mange sikkerhedsmæssige aspekter man bør kende til og tage højde for. Du kan (gen)besøge en online version af hele temaet ved at klikke i dette link. Gør dig selv, dine jagtvenner, din hund og dine øvrige omgivelser en stor tjeneste og husk "guldkornene", næste gang du skal ud for at nyde jagtens herligheder.