Offentliggjort den: 01. august 2023

FM i silende regn

Forbundsmesterskabet i jagtskydning og jægertrap 2023 blev den sidste weekend i juli afholdt på HJC - Herning Jagtcenter. Trods silende regn var humøret højt, og der var – som sædvanlig - knivskarp konkurrence til det sidste.

Tekst og Foto: Troels Romby Larsen

Vejrguderne var i det lunefulde hjørne, da FM i jagtskydning og trap løb af stablen den 29. og 30 juli. Begge dage var der kraftige regnbyger, der ikke kunne undgå at få de mange tilskuere til at søge ly under paraplyer, teltduge, i toiletvogne, mv. Værre var det med de deltagende skytter, der måtte bide væden i sig. De tog det dog alle i stiv arm, ja nogle nægtede at iføre sig regnfrakker men stillede sig fuldt koncentrerede på flisen i det outfit, de vanligvis brugte, og som de vidste var optimalt for deres skydning.

Over 800 skytter var tilmeldt de forskellige klasser.

Jagtskydning

I jagtskydning blev der konkurreret i henholdsvis junior, junior jæger, juniorhold, damer, damer jæger, damehold, senior, senior jæger, seniorhold, veteran, veteran jæger, veteranhold, super veteran, superveteran jæger og superveteran hold, fortæller Per Lindegaard Nielsen, som var en del af sekretariatet og juryen begge dage, og som tilføjer, at FM for jægere er at sammenligne med, hvad Roskilde Festival er for musikelskere.

Juniorerne var repræsenteret med 33 deltagere. Især Mads Baarupdal fra Hedehusene Fløng Jagtforening imponerede med 40 i 40, men generelt er vækstlaget af skytter i Danmark virkelig godt skydende.

Blandt kvinderne kunne Gitte Haue Rasmussen fra Tølløse – Vipperød Jagtforening efter omskydning trække sig sejrrigt ud med 39 træf i 43 skud. I damer – jægerrækken opstod der på et tidspunkt tvivl om placeringerne. Det endelige resultat kan ses nedenfor. Hedehusene Fløng Jagtforening snuppede holdpokalen i guld.

Vinder på krykker

Blandt herrerne var der spænding til det allersidste. Efter omskydning kunne Lars Jespersen fra Skjern Jagtforening hæve armene over hovedet eller rettere prøve på det, for som eneste deltager i hele skydningen måtte han undervejs støtte sig til to krykker. Det handicap klarede han med bravour trods venlige drillerier om para-FM, mv.

Det kom ikke som nogen overraskelse, at super veteraner og veteraner stadig både enkeltvis og som hold er særdeles velskydende. Efter omskydning med Tommy Laurberg Hansen fra Skave Jagtforening kunne Jørn Olsen fra Tølløse – Vipperød Jagtforening igen kalde sig vinder af den individuelle 2023-jagtskydning (han fik også sølv i holdskydningen med sine kammerater fra den sjællandske jagtforening).

Jægertrap

I jægertrap dystedes i klasserne: jægertrap-junior, jægertrap-dame og jægertrap-senior (herrer). Kasper Rasmussen fra Syd-Vestsjællands Jagtforening brillerede med 47 træf i 50 skud; imponerende resultat af en juniorskytte. I Jægertrap var der et deltagerloft på 100 skytter.

Lajila Terkelsen fra Sevel Jagtforening opnåede flotte 46 træf i 50 skud og vandt sin klasse. Blandt herrerne måtte der omskydning til, før Per Aaslo fra Syd-Vestsjællands Jagtforening kunne finde det bredeste smil frem. Både han og Johnny Deroche fra Nibe Jagtforening havde i første runde skudt 48 i 50.

Forbundsmester – nyt tiltag

Endelig var der i år indført en finaleskydning om årets Forbundsmester 2023. I finaleskydningen dystede en junior-, to veteran-, 4 oldboys- og 3 seniorskytter om titlen som Forbundsmester 2023. De havde alle kvalificeret sig til finaleskydningen, ved at skyde 40 træffer i deres egen række under mesterskabet. Finaleskydningen fik trods heftig regn mange til at følge de neglebidende minutter, hvor der var langt mellem forbiskuddene. Michael Ditlev Chemnitz formåede at holde hovedet mest koldt og vandt dermed både blomster, pokal og et Winchester gevær i præmie – foruden æren som Forbundsmester 2023, naturligvis.

Tak til hjælperne

For at et sådant stort arrangement overhovedet kan gennemføres, kræves der et stort forarbejde, ligesom forplejningen og logistikken på dagene på mange fronter er voldsomt udfordret under skydningerne, når ex. teknikken svigter (et tordenvejr slukkede kortvarigt for al strømmen på samtlige anlæggets baner) eller en trådløs mikrofon nægter at samarbejde.

De færreste tænker nok over, hvor mange mennesker der er ”rundt om” et sådant arrangement. De mange frivillige kræfter fra DJ, HJC m.m. blev således også hyldet med stående applaus som afslutning på weekendens flotte arrangement.

Præmierne til finaleskydning er sponsoreret af Winchester og Leupold.

1. præmien: Winchester SX4 COMPOSITE 12/89-71CM CH Halvautomat syntetisk sort haglgevær. Værdi: kr. 9.299,-
2. præmien: Winchester SX4 COMPOSITE 12/89-71CM CH Halvautomat syntetisk sort haglgevær. Værdi: kr. 9.299,-
3. præmien: Leupold håndkikkert, BX – 1 McKenzie HD. Værdi: kr. 2.799,-

Præmierne til individuelle junior er sponsoreret af Land & Fritid.

Herunder kan du se fotos af vinderne i samtlige klasser. Resultatlisterne for alle klasser kan ses i dette link.