Offentliggjort den: 15. juni 2023

FM i Natur- og jagtsti 2023: Højt humør og spænding fra start til slut

Der var god stemning og store forventninger, da Forbundsmesterskabet i Natur- og jagtsti blev genoptaget efter fire års pause og der blev dystet i mange discipliner indenfor jægerhåndværk. At Jagtsti er den konkurrence, der kommer tættest på at være rigtig på jagt, kunne mærkes, og deltagerne havde en underholdende og spændende dag.

Tekst og Foto: Mette Marquardsen

Lørdag den 10. juni afholdt Danmarks Jægerforbund forbundsmesterskaber i Natur- og jagtsti. Mesterskabsudvalget - med Thorbjørn Knudsen, Knud-Erik Jensen og alle deres hjælpere - havde lagt sig i selen og brugt mange timer på at forberede de seks spændende poster, fordelt på ruten i det flotte landskab omkring Vesthimmerlands Skydecenter. Tidligt lørdag morgen samledes de alle til de sidste forberedelser og morgenmad, inden deltagerne skulle ankomme.

Natur- og jagtsti er en spændende, morsom og ikke mindst lærerig aktivitet eller konkurrence, hvor du kan afprøve din viden om fugle, dyr, planter, kendskab til jagtloven, afstands-bedømmelse, hunde, sikkerhed og etik. Med andre ord kommer deltagerne gennem en række poster med både teoretiske spørgsmål og praktiske øvelser, herunder skydning.

FM er for alle

Klubhuset ved flugtskydningsbanen var mødestedet, hvor jagthornsblæserne fra Roum Jagtforening blæste til samling, inden Thorbjørn Knudsen holdt en kort parole, hvorefter deltagerne, med 9 minutters mellemrum, blev sendt ud på ruten. Allerede fra morgenstunden var stemningen høj.

Det var en skøn blandet flok, der var mødt op til dagens mesterskab, der havde to klasser, nemlig en nyjæger- og en jægerklasse. Der stod således jægere, der lige havde bestået jagtprøven og var spændte på, hvad det egentlig var, de havde meldt sig til – og der var de gamle garvede deltagere, som havde gået og glædet sig til at dyste igen. Og så var der alle dem midt imellem, de mere eller mindre erfarne jægere, der bare havde glædet sig til en god dag med mange oplevelser.

I ventetiden før og efter prøven var det muligt at underholde sig med lerdueskydning på bagduebanen eller forsøge sig med bueskydning, hvor dygtige instruktører stod klar med vejledning. Man kunne også bare hygge sig ved klubhuset, hvor der hele dagen var åbent i caféen.

Bredt dækkende emner

- Det er i hvert fald en ugle … hmm, en hornugle måske? Nej, det der er jo også en ugle, og den har horn!

Ja, nogle var stærke i afstandsbedømmelse, mens andre kunne sætte navn på fuglene. Nogle kunne jagttiderne til fingerspidserne - og så var der enkelte, der havde styr på det meste. Der var poster med opgaver relateret til hagljagt på land, schweisshunde-arbejdet, riffeljagt, vildtkending, almen jagtviden og jagt til vands, og flere poster var krydret med skydning til lerduer eller løbende vildt. Gennem hede, skov og op og ned ad bakker gik det, og hver gang deltagerne nåede til en post, blev et nyt scenarie læst op.

Både individuelt og holddeltagelse

Man kunne deltage individuelt og som hold, og tre af holdene var med for første gang. Det ene var et hold af jagttegnselever, der lige havde bestået prøven og var blevet lokket med af deres underviser - formanden for mesterskabsudvalget, Thorbjørn Knudsen - og de klarede sig rigtig godt i konkurrencen. Det blev ikke til en holdplacering, men to af deltagerne opnåede en bronzenål, der gives for at have opnået 60 – 70 pct.af jagtstiens maksimale pointsum.

De to andre hold, der var med for første gang, bestod af otte unge mennesker fra Jydsk Akademisk Jagtforening, der havde fået sponsoreret halvdelen af deltagergebyret af jagtforeningen og havde gjort en udflugt ud af det. Også her gik det godt, og der blev uddelt bronzenål til to af deltagerne.

Spænding til det sidste

Efterhånden som deltagerne nåede tilbage til klubhuset, steg spændingen og eftersom de deltagere, der allerede var færdige, ikke kunne fortælle om deres oplevelser på ruten, ja, så var der jo ikke andet for end at begynde at fortælle jagthistorier. Så det blev ret hyggeligt, der på terrassen.

Og der var spænding til det sidste, men nyjæger Lars Mørk Nielsen, Kreds 2, der var af sted som nummer syv, holdt føringen hele dagen og kunne stille sig på podiet som vinder af Nyjæger-klassen. I Jæger-klassen var det den rutinerede Ivar Høst, Kreds 1, der måtte udholde spændingen i næsten tre timer, inden han kunne træde på podiet som vinder. Holdkonkurrencen blev vundet af Claus Frahm, Ivar Høst og Thomas Michaelsen, Kreds 1.

Claus Frahm, der har deltaget siden 2013, fortalte, at han i sin tid kom med ved en tilfældighed. Han var mødt op på riffelbanen for at indskyde samme dag som der blev afholdt kvalifikation til FM. Han blev overtalt til at hente sit haglgevær, deltog og kvalificerede sig.

Medaljer, pokaler og store præmier

De bedste deltagere fik medaljer og der var pokaler til vinderne. Men præmier havde alle deltagerne mulighed for at vinde - og det var ikke småting, der blev trukket lod om. Der var således to store gavekort til jagtrejser på højkant. Diana Jagtrejser havde sponsoreret en hjortejagt i Polen til udtrækning i Jægerklassen. LB Jagtrejser havde sponsoreret et gavekort til en værdi af 6.000 kr. til udtrækning i Nyjægerklassen - og så var der et flot jagttårn fra Peters Bygningsservice & Midthegn.dk, på højkant blandt alle dagens deltagere. Foruden en masse flotte præmier fra Land & Fritid, JAFI Viborg samt Jagt & Fiskeri Skive.

Dagens ældste deltager, 87-årige Jens Jacobsen, var så ivrig efter at komme med, at han skrev sig på deltagerlisten, selvom det var dagen for fejring af sønnens sølvbryllup. Og da bentøjet ikke helt ville, blev han kørt rundt til posterne. Jens fik en flot 18. plads og blev i tillæg den heldige udtrækningsvinder af Diana Jagtrejsers store præmie, hjortejagten i Polen. Da Jens allerede var taget til sølvbryllupsfesten, blev gaven først overrakt søndag, af Knud Erik Jensen fra udvalget.

På billedet i toppen af artiklen ses Jens Jacobsen prøve kræfter med hav- og strandjagtposten.

En rigtig god dag

Deltagerne var glade, og selvom Natur- og jagtsti er en konkurrence, var der mange anledninger til gode snakke, grin og smil på ruten. Især posten med hav- og strandjagt fik smilene frem på læberne, da prammen var placeret på en meget stor gummiring og dermed gyngede, som var der bølger - se billedet øverst i artiklen. Det var udfordrende for nogle af de mindre rutinerede deltagere at styre både gevær og kikkert, men det gik.

Nyjægerne, der jo klarede sig rigtig godt, fik blod på tanden, så de meldte klar til næste års FM i Natur- og jagtsti, der formentlig bliver afholdt i Kreds 1. Til den tid har de haft tid til at træne på haglskydebanen og kan hive flere point hjem på skydeposterne, så de kommer til at give de rutinerede deltagere kamp til stregen.

Efter Thorbjørn Knudsens afsluttende tak for i dag, blev der sagt på gensyn og der var klapsalver for et meget vellykket arrangement.