Offentliggjort den: 20. september 2023

FM i jagtfeltskydning 2023

Riffelskytternes forbundsmesterskab løb af stablen den 17. september på Ulfborg Skyttecenter. Efter dagens skydning stod det klart, at flere skytter havde arbejdet ihærdigt på skydefærdighederne. Der blev nemlig leveret resultater i særklasse.

Tekst og Foto: Christian Lang Jensen

Jagtfeltskydning er en disciplin, som udfordrer skytternes færdigheder med en riffel mellem hænderne, og vil man til tops på podiet, fordrer det, at man mestrer mange forskellige situationer. Målene, afstandene og skydestillingerne varierer nemlig fra år til år.

Til mesterskabet kan der eksempelvis indgå skydning til løbende mål, reaktionsskydning, skydning fra skydestige og skydning med forskellige former for hjælpemidler. I mesterklassen skydes der desuden fritstående uden anlæg. Dermed skal man som jagtfeltskytte besidde stor alsidighed, hvis målet er gode resultater.

Gode forhold

Sol, regn og vind er forhold, som kan gøre jagtfeltskydning udfordrende. Heldigvis var der ikke meget af nogen af delene på dagen for mesterskabet. Det smittede af på resultaterne.

Arrangørerne og de mange frivillige hjælpere sørgede desuden for, at stævnet forløb efter bogen, hvilket gjorde, at skytterne kunne holde fuldt fokus på skydningen dagen igennem. Netop fokus var der behov for, når der skulle afgives skud under tidspres, eller når et mål skulle træffes præcist på lang afstand. På nogle standpladser var der kun et enkelt hjælpemiddel til rådighed, og der skulle generelt set skydes i forskellige jagtrelevante situationer.

Ny klasse

Som noget nyt var der i år indført to nye klasser – nemlig juniorklassen og superveteranklassen. Førstnævnte er for skytter op til og med 20 år. Sidstnævnte er for skytter fra 70 år op opefter.

Som i alle andre klasser skulle skytterne have kvalificeret sig til årets forbundsmesterskab via en kvalifikationsskydning i deres kreds. Desværre deltog ingen juniorskytter i årets mesterskab, så forhåbentligt vil flere unge riffelskytter tage udfordringen op næste år.

I superveteranklassen deltog 8 skytter, og her blev der leveret 7 serier over 300 point, hvilket må siges at være et godt niveau. Vinderen af klassen, Freddy Jeppesen, leverede blandt andet en meget flot skudgruppe på en lille rotte, som var en af de udfordrende skiver. Her havde han såmænd skudt hul i hul med alle sine skud, og de sad selvfølgelig i 10’eren, som var placeret midt i rottens hoved.

Med Deerhunter som sponsor

Dagen igennem stod et stort korps af frivillige klar ved stationerne, og de bidrog hver især til et velafviklet mesterskab og ikke mindst den gode stemning på skytternes lange tur rundt i terrænet.

I forbindelse med afviklingen af mesterskabet blev alle de frivillige hjælpere udstyret med en lækker fiberpelsjakke fra Deerhunter med Danmarks Jægerforbunds logo på. Denne jakke vakte stor glæde blandt mange hjælpere.

Deerhunter havde desuden sponsoreret præmierne til første-, anden- og tredjepladsen i de forskellige klasser. Vinderne fik en lækker vest. Andenpræmien var en duffelbag, og skytterne, som indtog tredjepladsen, fik sig en termokop.

Imponerende comeback

Som en flot afslutning på mesterskabet fik skytter og tilskuere lov at overvære den spændende finaleskydning i mesterklassen. Her udspillede der sig noget af at drama, da der blev rykket rundt på placeringerne, som det næsten ikke er set før.

Det skal her fremhæves, at Jacob Christensen, som startede finaleskydningen på niendepladsen med samme pointsum som tiendepladsen, formåede at skyde sig vej gennem næsten hele feltet af dygtige skytter. Han sluttede på andenpladsen, og nåede at indhente hele 12 point på den senere vinder Steen Schrøder. Det må karakteriseres som noget af et comeback, og det vakte stor beundring blandt tilskuerne, som fulgte den nervepirrende finaleskydning helt tæt på.

Flotte resultater over hele linjen

Generelt set blev der leveret meget flotte resultater i alle klasser, og særligt vinderresultaterne var i særklasse.

I dameklassen løb en gammel kending med sejren, da Marianne Rasmussen leverede en serie på intet mindre end 446 point ud af 480 point. Det er såmænd et af de bedste vinderresultater i denne klasse gennem årene. Andenpladsen tog Karin Juul sig af med 418 point, og bronzemedaljen blev hængt om halsen på Ann-Katrine Krogsgaard for en serie på 377 point.

I Jægerklassen blev der ligeledes leveret et af de bedste vinderresultater i mesterskabets historie, da Jacob Frank Mikkelsen skød 467 point. Sølvet og bronzen gik til henholdsvis Allan Brønden og Frederik Nedergaard Petersen med serier på 442 og 429 point.

Mesterklassen blev som nævnt vundet af Steen Schrøder med en samlet serie efter finaleskydningen på 535 point. Sølvet gik velfortjent til årets flotteste comeback i form af Jacob Christensens serie på 526 point. Bronzen gik til Arne Nordberg Jørgensen, som måtte se sig slået med et enkelt point. Han skød dermed 525 point.

Veteranklassen blev vundet af Mads Have med 441 point, hvilket også er et af de bedste vinderresultater i denne klasse. Kaj Rasmussen og Bjarne Schmidt Pedersen tog sig af henholdsvis sølv og bronze med 436 og 431 point.

Årets superveteran blev som nævnt Freddy Jeppesen med en flot serie på 385 point. Rolf Hagstrøm modtog en sølvmedalje for sin serie på 371 point, og bronzen gik til Mikael Nordstrøm for 346 point.

Der deltog desuden 22 skytter uden for kategori ved årets mesterskab, og her blev der leveret to flotte serier af Johan Maagaard Frimor og Erik Borup Nørgaard på henholdsvis 427 og 424 point. Om det var ekstra ture på skydebanen, de gode forhold på dagen eller en kombination som udløste de flotte resultater vides ikke med sikkerhed, men god skydning prægede bestemt dette års forbundsmesterskab i jagtfeltskydning.

Se resultaterne

Vil du se alle resultaterne fra årets forbundsmesterskab i jagtfeltskydning, finder du dem her.