Offentliggjort den: 14. juni 2023

DJ på Hjørring Dyrskue

Kom og besøg jægerforbundets stand på det store, traditionsrige dyrskue i Hjørring i denne weekend. Der er masser af aktiviteter for hele familien.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: LandboNord

På fredag og lørdag i denne weekend er det tid til dyrskue i Hjørring, og traditionen tro er der lagt op til masser af aktiviteter for både store og små i sommervejret. For de mindste er det som regel en kæmpe oplevelse at komme helt tæt på de mange flotte dyr og de store maskiner - og det er da også netop familierne og de yngste, som Danmarks Jægerforbunds stand har fokus på.

Alle interesserede - store såvel som små - er mere end velkomne i aktivitetsteltet, hvor jægerne holder til. I teltet, som bemandes af frivillige ildsjæle fra kreds 1, er der bl.a. rørekasser, jagtsti og bueskydning samt formidling om jagt og natur.

Hjørring Dyrskue har en historie, som går næsten 200 år tilbage i tiden. Ifølge Vendsyssel Historiske Museum stammer de første skriftlige kilder helt tilbage fra 1830’erne, hvor dyrskuet nævnes første gang. Her blev der dengang arrangeret bl.a. præmiepløjninger for de landmænd, som udmærkede sig i den disciplin.

Der er dog løbet megen vand gennem åen siden da, og i dag er det LandboNord, som er arrangør af det traditionsrige dyrskue, som altså også jægerforbundet er en del af.