Offentliggjort den: 13. juni 2023

DJ på Folkemødet

På torsdag den 15. juni starter Folkemødet i Allinge på Bornholm, og Danmarks Jægerforbund deltager for at præge debatten om vores mærkesager.

Tekst: Jesper Brixen
Foto: Pelle Rink

Folkemødet er en årlig fejring af demokratiet, hvor politikere, meningsdannere, interesseorganisationer og alle andre mødes og udveksler holdninger og ideer til fremtiden. Danmarks Jægerforbund er i år en del af en ny scene på Folkemødet, som Friluftsrådet har taget initiativ til. Den hedder "Grøn Scene D10" og er centrum for spændende debatter, samtaler og gode oplevelser i naturen.

Skulle du lægge vejen forbi Folkemødet i løbet af denne uge, så overvej én eller flere af de debatter, som jægerforbundet er med i. Spektret er nemlig bredt – fra snakken om vildtkød på tallerkenen over fokus på børn i naturen og til debat om jagt i strengt beskyttet natur. Læs mere om debatterne herunder:

Fredag den 16. juni har DJ følgende på Grøn Scene:

Kl. 13-14: Samtale med jægerne om vildt som spise
En af de helt store glæder ved jægerlivet er maden, og her griller lokale jægere vildt og taler med de fremmødte til Folkemødet.

Kl. 14-15: Skal der kunne jages og fiskes i strengt beskyttet natur?
En debat om de kommende arealer med strengt beskyttet natur, og hvordan rekreative aktiviteter skal være en del af disse strengt beskyttede områder. Debattørerne er:

• Claus Lind Christensen, formand for DJ
  • Jens Meilvang, medlem af Folketinget for Liberal Alliance
  • Sebastian Jonshøj, vicepræsident i Danmarks Naturfredningsforening
  • Torbjørn Eriksen, vicedirektør i Friluftsrådet

Lørdag den 17. juni har DJ følgende på Grøn Scene:

Kl. 11-12: Sanketur med Nikolaj Kirk
Børn og voksne sanker sammen med Nikolaj Kirk i området omkring grøn scene.

Kl. 12-13: Hvordan får vi børn til at elske sanketure og naturen?
Madlavning i det fri krydret med debat om børn, madlavning og natur. Nikolaj Kirk og de deltagende børn laver kebab i det fri med det, de har fundet på sanketuren og vildt fra bornholmske jægere. Parallelt er der debat om, hvordan vi får børn til at elske sanketure, blive bedre til at bruge naturen og vide, hvad de må og kan bruge fra naturens spisekammer. Deltagere:

• Winni Grosbøll, direktør i Friluftsrådet
  • Henrik Kjerrumgaard, partner i White Cloud
  • Nikolaj Kirk, kogemand
  • Claus Lind Christensen, formand for DJ

Kl. 14-15: Samtale med jægerne om vildt som spise

Håber vi ses på Folkemødet!