Offentliggjort den: 23. oktober 2023

DJ-formand diskuterer udsætning med Alternativet

I morges handlede det om udsætning af fasaner, da DJ-formand Claus Lind Christensen mødte Alternativets dyrerettighedsordfører på Radio 4. Debatten endte med en jagtinvitation, og der blev takket ja!

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Der er mange holdninger til udsætning af fasaner i den danske natur. I Alternativet betegner man denne gamle danske jagttradition som "en moralsk katastrofe," der bryder dyrevelfærdsloven og skader økosystemer, sådan som de beskrev i et debatindlæg i netmediet Altinget tidligere på måneden.

Derfor var der da også lagt op til en heftig diskussion, da DJ-formand Claus Lind Christensen mødte partiets dyrerettighedsordfører, Michael Monberg, under et direkte indslag på Radio4 Morgens sendeflade i dag, mandag. Mens Michael Monberg grundlæggende stillede spørgsmålstegn ved udsætningens fremtid, forsvarede og forklarede DJ-formanden den gamle praksis og understregede blandt andet, at der faktisk er skrappe regler for hvordan udsætning foregår - blandt andet med obligatoriske vildtvenlige tiltag, når der udsættes store mængder fugle.

Men også at udsætningen på mange måder finder sted på en trist baggrund:

- Ser vi på den danske natur, så lider den i det åbne land. Store dele af de vilde bestande er gået tilbage, og vi kæmper en kamp for at få naturindholdet tilbage, sagde Claus Lind Christensen blandt andet.

Nogenlunde samtidig med at diskussionen fandt sted på direkte radio, publicerede Altinget endnu et debatindlæg, denne gang fra netop Claus Lind Christensen og under overskriften "Jægerforbundet svarer Alternativet: Regler regulerer opdræt og udsætning af fjervildt."

Altså et kontant svar på tiltalen fra Alternativets indlæg fra tidligere på måneden, hvor man - som nævnt - bl.a. omtalte udsætning som en moralsk katastrofe. I sit indlæg sætter Claus Lind Christensen spørgsmålstegn ved hvor skribenterne - de to alternativister og mf'ere Helene Liliendahl Brydensholt og Sascha Faxe - har deres viden fra, da en stor del af deres debatoplæg ikke afspejler faktuel viden og de oplevelser, han selv har.

"Udsætning af fjervildt er et supplement til de vilde bestande, og derfor er det vigtigt, at når man udsætter vildt, så skal opdræts- og udsætningsmetoden præge fuglene til en så naturlig adfærd som muligt. Det kræver viden og erfaring at sikre dette. Derfor er efteruddannelse et krav ved de større udsætninger," skriver DJ-formanden blandt andet.

Claus Lind Christensen afslutter sit indlæg med at invitere de to skribenter ud for at opleve, hvordan udsætning og jagt på fasaner foregår i hans verden, så de ved selvsyn kan opleve, hvordan de danske jægere bidrager til naturen via udsætning.

Tilbage i radiostudiet slutter debatten faktisk på nogenlunde samme måde. DJ-formanden inviterer Alternativets dyrerettighedsordfører med på fasanjagt. Og Michael Monberg takker ja:

- Man kan altid blive klogere og få et andet syn på sagen. Så det vil jeg gerne tage imod, slutter han.

Du kan høre hele indslaget på Radio4's morgensendeflade herunder - indslaget begynder cirka 29 minutter henne i udsendelsen: