Offentliggjort den: 03. juli 2023

Det Gyldne Slip - Thy edition

Der er langt til Thy for mange mennesker, men det er værd at køre efter. Umiddelbart inden jeg nåede frem til banen kunne jeg således nyde synet af krondyr der hyggede sig i en kornmark. Thy er bare krondyrenes land, men også buejægernes.

Tekst og Foto: Jørgen Haller

Anden afdeling af Det Gyldne Slip skulle afvikles i Thy hos Thy-Mors Buejægere. Dem, der har prøvet det før, ved, at man mødes af smilende thyboere, et stort morgenbord og at der skal lades rigeligt kalorier på, inden man begiver sig ud på en udfordrende bane i noget helt fantastisk natur. Ruten er såmænd kun små tre kilometer lang, men undervejs skal der forceres både trapper og stiger. Nå ja, og skytterne skal skyde 30 skud til 3D på afstande mellem to og 40 meter. Det handler om at kontrollere pulsen.

Der var mødt 50 skytter fra nær og fjern. Ikke bare fra Nordjylland, men også fra så eksotiske steder som Djursland og Silkeborg. Filosofien bag Det Gyldne Slip er, at det skal være inkluderende. Kort sagt, så kan alle deltage, og der er sædvanligvis skytter fra DJ, FADB, Bueskydning Danmark og skytter der ellers bare hygger hjemme. Patruljerne sammensættes, så der højst er én fra hver klub i hver patrulje, hvilket er med til at sikre, at vi får talt sammen på tværs af klubberne.

Banen snor sig på kryds og tværs og mange mål var anbragt dybt inde i skyggen, så det var en udfordring at se pointringene. Alt sammen noget, der gør skydningerne til rigtig god jagttræning.

Bedst i skydningen med hjul blev Eigil Frey (144), stærkt forfulgt af den lokale Robin Hood Anders Heitman (138) med Klaus Pallisgaard (136) lige efter. Lige efter fire skytter, alle med 128 point, så der var tæt løb i toppen. I klassen for buer uden hjul vandt Martin Johansen (98) foran Michael Wolck (74), Peter Juulsgaard (72) og Carsten Brandbyge (72). Efter skydningen, men point taltes op, kunne skytterne skyde på karrusellen. Det er en skive, der drejer rundt, og på denne er monteret to skiver til luftgeværer. Hver skytte fik tre pile, og der var præmier til de 3 bedste. Ikke nogen nem disciplin.

Udover at have en god dag, så er der til skydningerne lodtrækning på skydekortene. Det betyder, at selv om man ikke er verdens bedste med buen, så kommer man ofte hjem med mere end et stort smil og en god oplevelse. Således også i Thy. Dejligt at sponsorerne bakker op om vores skydninger.
Næste skydning er i august i Sæby, og vi glæder os allerede.