Offentliggjort den: 18. december 2023

Bøde til dansk vildsvinejæger, der skød kreaturer

12.000 SEK i dagbøder for en overtrædelse af jagtloven var straffen for en dansk jæger, der i sommeren 2021 dræbte tre stk. kvæg i Sverige.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Arkivfoto uden relation til episoden

En dansk jæger, der i juli 2021 var på jagt i den svenske Mönsterå-region, troede det var fem vildsvin, han fra sit jagttårn så i sit natsigte. Derfor affyrede han tre skud mod to forskellige dyr, der begge blev ramt. Herefter affyrede han et fjerde skud mod et dyr, der forsvandt ind i mørket. Da solen stod op, gik han ud til skudstedet og fandt to døde tyre af racen højlandskvæg, dyr på over et halvt ton hver - altså en betydelig størrelsesforskel i forhold til et vildsvin. Omkring 70 meter derfra stødte han på en tredje såret tyr, som måtte aflives.

Det beretter magasinet Jakt & Jägare. Magasinet beretter videre, at der nu endelig er faldet dom i sagen, og at den danske jæger skal betale i alt 12.000 SEK i dagbøder for en overtrædelse af jagtloven.

Otte råd om sikkerhed på vildsvinejagt om natten:

• Skyd altid kun imod mål, som du har identificeret med sikkerhed
  • Du har masser af tid til observation på natjagt
  • Du kan ikke bedømme afstande gennem spotter eller natsigte (medmindre der er indbygget afstandsmåler)
  • Ansvaret er dit - lad dig aldrig presse til hurtige skud
  • Undlad skud på stor (eller tvivlsom) afstand
  • Undlad skud til vildt i bevægelse
  • Skal du pürsche om natten, bør du kende jagtområdet indgående i dagslys
  • Gør dig grundigt bekendt med udstyret, inden du skal bruge det på jagt

Flere riffelskydebaner i Danmark er godkendt til mørkeskydning, og det kan kun anbefales på det kraftigste at komme ud og træne med sit udstyr og blive fortrolig med det, før man går på jagt. Skydning i mørke kan opdeles i mørkeskydning og skydning i kunstig belysning. I Skydebanevejledningen defineres mørkeskydning som skydning fra en halv time efter solnedgang til en halv time før solopgang, og jagtforeninger kan tillades godkendelse til skydning i mørke til træning til jagt på de dyrearter, der jf. jagtloven må jages og reguleres i mørke.

Læs i øvrigt mere om reglerne for jagt i Sverige i dette link, og se filmen fra det svenske jægerforbund om sikkerhed og etik ved jagt med natudstyr her: