Offentliggjort den: 24. august 2023

Aflæg den svenske bjørneprøve

I forbindelse med FM i jagtfeltskydning tilbyder vi, som en tilbagevendende tradition, at alle interesserede kan aflægge den svenske bjørneprøve. Det sker den 17. september på Ulfborg Skyttecenter, og tilmelding er ikke nødvendig.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Flere lodsejere og jagtkonsortier i Sverige kræver, at du har bestået den svenske bjørneprøve, hvis du vil på bjørnejagt i landet. Ved hjælp af den "Mitt Skyttebevis" kan du dokumentere, at du har bestået den svenske bjørneprøve i den indeværende jagtsæson.

Som traditionen foreskriver ved det årlige Forbundsmesterskab i jagtfeltskydning, tilbyder Danmarks Jægerforbund alle interesserede mulighed for at aflægge bjørneprøven. Tilmelding er ikke nødvendig. Du møder bare op på Ulfborg Skyttecenter søndag den 17. september i tidsrummet 08:00-14:00. Der kan betales med MobilePay og kontanter, og det koster 50 kr.

Krav for at bestå bjørneprøven er følgende:

• 80 meter – sidefigur. Krav for godkendelse: Der skydes en serie af fire skud inden for 40 sekunder, alle skud skal være inden for træfområdet. Serien skal gennemføres med støtte, dog må den ikke gennemføres fra liggende skydestilling eller skydebænk.
  • 40 meter – sidefigur. Krav for godkendelse: Der skydes en serie af fire skud inden for 40 sekunder, alle skud skal være inden for træfområdet. Serien må gennemføres med støtte, dog ikke liggende skydestilling eller skydebænk.
  • 20 meter – sidefigur og frontfigur. Krav for godkendelse: Der skydes en serie af 3 skud inden for 10 sekunder, alle skud skal være inden for træfområdet. Først skydes to skud på side-figuren og derefter skydes tredieskuddet på frontfiguren. Der skal være 5 meter imellem skiverne i siden. Serien må gennemføres med støtte, dog ikke liggende skydestilling eller skydebænk.

Se eventuelt mere på det svenske jægerforbunds hjemmeside. Reglerne for den svenske bjørneprøve administreres af det svenske Naturvårdsverket.