Offentliggjort den: 10. maj 2022

To podcasts: DJ og DOF er fælles om rovfuglene

Vi skal passe bedre på de danske rovfugle. Derfor er Danmarks Jægerforbund og Dansk Ornitologisk Forening (DOF) gået sammen om projektet ’Fælles fokus på de danske rovfugle’, som blandt andet har resulteret i en podcastserie på så vidt to afsnit.

Misforståelser og manglende viden har i mange år resulteret i gentagne eksempler på drab på rovfugle i Danmark. Ved fælles hjælp ønsker DOF og jægerforbundet at komme misforståelserne til livs gennem formidling om rovfuglene, herunder deres biologi og rovfuglenes rolle i naturen.

I de foreløbigt to podcasts kan du møde jægerforbundets biolog, Iben Hove Sørensen, og Simon Christiansen, DOF’s naturvejleder og forstander på Skagen Fuglestation. På toppen af Danmark mødes de to til en snak om de fantastiske rovfugle, der trækker hen over Skagen.

Lyt til de to afsnit her:

Rovfugle inde i en positiv udvikling

Af DOF’s nyligt udgivne ynglefugleatlas, Atlas III, fremgår det, at udbredelsen af de fleste af landets rovfuglearter er inde i en positiv udvikling. Arter som havørn og rød glente er i løbet af de senere årtier blevet langt mere almindelige i den danske natur, og mange mennesker får hver dag store naturoplevelser med netop disse to arter.

Projektet er støttet af 15. Juni Fonden og løber fra november 2021 til november 2022.