Offentliggjort den: 13. oktober 2022

Niels Kanstrup dr.techn.

Vildtbiolog og tidligere medarbejder ved Danmarks Jægerforbund Niels Kanstrup forsvarede mandag den 10. oktober 2022 sin doktorafhandling ved Institut for Ecoscience på Aarhus Universitet.

Tekst: Niels Henrik Simonsen
Foto: Ole Hertel

Foran et publikum på mere end 100 tilhørere i Naturhistorisk Museums auditorium forsvarede Niels Kanstrup sin doktorafhandling: ”The transition to non-lead ammunition: an essential and feasible prerequisite for sustainable hunting in modern society.”

Der er tale om et omfattende litteraturstudium, der afdækker mulighederne for bæredygtig jagt baseret på blyfri ammunition. Rapporten analyserer mange forskellige aspekter indenfor emnet herunder spredning af bly i naturen, blyets giftighed og optagelse i organismer, politiske og handelstekniske udfordringer ved en udfasning, forskellige reguleringsindgreb samt information om alternative materialers egnethed.

Efter at Niels Kanstrup havde givet en kort gennemgang af dele af rapporten, kom de officielle opponenter på banen med uddybende og kritiske spørgsmål. De tre opponenter var professor i miljømedicin ved Syddansk Universitet, Philippe Grandjean, Professor of Conservation Biology at the University of Cambridge, William Sutherland samt professor og leder af Center for Adaptiv Naturforvaltning ved Aarhus Universitet, Jesper Madsen.

Efter forsvaret var Aarhus Universitet vært ved en lille reception.

Den meget omfattende rapport er på engelsk med et dansk resume, og den kan nu ses på Aarhus Universitets hjemmeside.

Dr.techn. er den højeste akademiske udmærkelse indenfor ingeniør- og teknisk videnskab, og Danmarks Jægerforbund ønsker tillykke med den flotte titel.