Offentliggjort den: 10. november 2022

Fokus på jagthundens sundhed og velvære

Vi skal passe godt på hunden - også hvis vi er uheldige og den kommer galt af sted. Hvornår er en hund fysisk og mentalt færdigudvokset, og hvad betyder det for jagten? Hvad gør vi, når uheldet er ude, og hvilke sygdomme er de mest hyppige? Dyrlæge Jesper Lemche giver gode råd til hverdagen og jagten.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Jagthunde er elitesportsudøvere. De skal præstere på topniveau, undertiden flere gange om ugen i sæsonen og så ellers ikke lave noget udenfor sæsonen. Det siger sig selv, at det er en meget stor belastning på hundens fysik, og at det stiller krav til hundeejeren om at hjælpe hunden til en god, stærk sundhed. Jesper Lemche blev uddannet dyrlæge i 1979. Han er hundeejer og hundetræner, og igennem årene har han set alle mulige typer af skader, som hundene påtager sig på såvel jagt som i hverdagen. For der sker jo skader ind imellem – ikke mindst under jagten. Nogle skader er lette at opdage, mens andre kan være mere skjulte.

Og så er der hele snakken om hundens modenhed – hvornår den er mentalt og fysisk moden til at komme med på jagt.

- Vores hunde har været halvandet år gamle, da de kom med på jagt første gang, og det var stille og roligt. Tidligere end det mener jeg slet ikke man kan. Hunden er jo ikke mentalt klar til at håndtere det at møde vildt og hvad man skal og hvad man ikke skal. Og fysisk er de jo på ingen måde klar til at gå igennem en hel dag. Så at tage en hvalp med på jagt, mener jeg er fuldstændig vanvittigt, fastslår Jesper Lemche.

Pointen er, at aldrig kan se præcis hvornår hunden er klar, og derfor vil det altid være den bedste idé at vente til man er helt sikker. Har hunden f.eks. hofteledsdysplasi vil det kun blive forværret, hvis den belastes så tidligt, og hos mange af jagthunderacerne kan der også opstå problemer med albueledsdysplasi. Ved at tage hunden i brug for tidligt belaster man et ikke færdigudviklet led og knogler, der endnu ikke er ordentligt forbenet.

- Det er jo ikke sådan at man ikke kan gå tur med hvalpen. Og vi må lege og tumle med den. Men det dér systematiske arbejde, som en jagt jo også er, det kan vi ikke være bekendt at udsætte den for – og vi risikerer at ødelægge den for livet, påpeger Jesper Lemche.

Én ting er jagt. Men hvad så med prøver? Hunden kan vel ikke kende forskel.

- I forhold til prøver, så skal vi tilpasse dem hundens evner og muligheder. Og ikke hundeførerens ambitioner. Jeg har det selv sådan med det dér med prøver og konkurrencer, det er mere for ejerens end for hundens skyld. Og jeg går mest ind for at det skal være for hundens skyld. Og der er jo nogle helt simple prøver, som man kan foretage for at undersøge om hunden er egnet til at gå på jagt. Man kan f.eks. forsigtigt introducere om den kan tåle at høre skud. De mere fysisk krævende prøver skal man jo nok vente med til de er over otte måneder.

I det hele taget anbefaler Jesper Lemche at man sørger for at få foretaget et såkaldt juniortjek hos sin dyrlæge, hvor bl.a. tandsæt, øjne, knogler og led undersøges. Men man kan også selv lave en række små øvelser i bestræbelsen på at få en sund hund:

- Hvis du kan lave ottetaller med din hund, så træner du ryggens smidighed. Kan du få den til at bakke, så træner du dens bagbensmuskulatur. Kan du få din hund til at dække på alle fire – og ikke bare sætte sig ned og derpå gå ned på forbenene – så træner og styrker du musklerne i alle fire ben. Der er mange øvelser, og kun fantasien sætter grænser, lyder det fra den pensionerede dyrlæge.

Når talen falder på sygdomme, som umiddelbart er usynlige for det menneskelige øje, og som enhver hundeejer bør være OBS på, indleder Jesper Lemche med de tre såkaldte kernesygdomme, som er virussygdommene hundesyge, smitsom leverbetændelse og parvovirusinfektion. Dem skal hunden vaccineres mod, ligesom hunde, der risikerer at komme i kontakt med rotter, bør vaccineres mod leptospirose. Frem for at vaccinere mod borreliose anbefaler han at man sikrer at hunden ikke får flåter, der sætter sig fast. Her bør man vælge de receptpligtige midler. De virker.

Husk, at det også er dyrevelfærd ikke at skyde mere ind i hunden end hvad der er nødvendigt. Det er også spild af penge og spild af ressourcer at overvaccinere. Af typiske skader, der relaterer sig til jagt, fremhæver Jesper Lemche risikoen for at pådrage sig flænger på f.eks. poter, der sommetider skal syes. Han anbefaler at give hunden lidt vaseline omkring øjnene og på snuden, så den ikke får for mange læsioner. Også knækkede og afrevne negle vil ofte kræve behandling, og der kan være tilfælde, hvor grene og andet kan sætte sig fast i svælget eller under huden på hunden.

- Alle de her ting, der går ind i huden, er der man nødt til at tage til dyrlæge. Det skal ud, det skal måske sys og der skal helt sikkert antibiotika til, fordi det, der kommer ind under huden, det har ikke været rent, fastslår Jesper Lemche.

Hør hele det spændende interview med Jesper Lemche om hundens sundhed og velvære i Danmarks Jægerforbunds podcast-serie om jagthunden: