Offentliggjort den: 26. april 2023

Grej til bukkejagten - masser af muligheder

Optakt til bukkejagten: Igennem tiden har Jæger testet masser af udstyr, som kan være praktisk under bukkejagten. Vi har hentet nogle af artiklerne frem her.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Christian Lang Jensen, m.fl.

Det er vist ingen hemmelighed at man let kan købe sig fattig i grej - ikke mindst som jæger. Markedet er ofte uoverskueligt, og mulighederne er mange. Med årets bukkejagt på bedding og in mente har vi kigget lidt på en del af de mange test-artikler, der er bragt i Jæger igennem tiden - og som kan have relevans for bukkejægeren.

Tjek linkene herunder og bliv inspireret til at sikre dig noget godt grej forud for 16. maj. Bemærk, at du skal være logget på medlemsnettet for at læse anmeldelserne.

Test af bipod - de jagtrelevante støtteben

Både herhjemme og i udlandet kan en bipod være med til at optimere skydningen, men der findes mange modeller med forskellige fordele og ulemper, så hvilken er bedst?

Test af vakuumpakkere - uundværlige maskiner til små penge

Vakuumpakning forlænger vildtkødets holdbarhed med op til fem gange. Alene af den grund bør de være at finde i de fleste jægerkøkkener. Jæger har testet en række maskiner på markedet, og man får utroligt meget for pengene.

Test af sigtekikkerter - til generel jagt

Dansk riffeljagt bringer på ingen måde sigteoptik til grænsen af ydeevnen. Til gengæld skal optikken kunne bruges til et bredt udvalg af jagtformer og under skiftende vejr-, lys- og temperaturforhold. Jæger har testet 14 sigtekikkerter og fundet den bedste til prisen og testvinderen.

Test af skydestokke - op på alle fire

En tidligere test i Jæger af forskellige skydestokke viste, at den firbenede udgave var den bedste løsning for flest jægere. Derfor har vi testet et bredt udvalg af sådanne.

Test af sikkerhedsbriller - når alle vinder

Jæger har testet en række godkendte sikkerhedsbriller, og alle de testede modeller lever op til krav og forventninger i forhold til sikkerheden.

Test af kompaktkikkerter - let og handy

Skal du ikke ud på de vilde våger eller på jagt om natten, eller gider du bare ikke slæbe rundt på en tung kikkert, så er en mindre model måske noget for dig – Jæger har testet 10 af slagsen.

Test af skydestiger - god tur mod toppen

Selvom der stadig bygges mange skydestiger i træ, findes der i dag en del forskellige færdigproducerede stål- og aluminiumsstiger til fornuftige priser.

Test af vildtkameraer - et døgnåbnet øje i reviret

Mange moderne vildtkameraer tilbyder et hav af muligheder, men er billederne også skarpe, er kameraerne hurtige nok, og kan de betjenes af tekniktumper?

Test af lyddæmpere

Efter utallige opfordringer fra Jægers læsere har jægerforbundets våbenteam testet de mest solgte lyddæmpere på det danske marked.

Test af buepile 2019

Præcis som med riffel- og haglammunition eksisterer der mange holdninger, når det kommer til valg af pile til buejagt. Derfor kan det for en ny eller kommende buejæger være lidt af en jungle at navigere i. I denne artikel testes fire pile i forskellige prisklasser af en ny buejæger, og fokus ligger på pilenes præcision.