DJ undersøger havlitter og fløjlsænder i samarbejde med AU

Thea Hedegaard er biologistuderende ved Aarhus Universitet og har siden februar været tilknyttet Danmarks Jægerforbund, hvor hun deltager i forskningsprojekt omhandlende havlitter og fløjlsænder.

Tekst og Foto: Søren Vendelbo

En markant tilbagegang i bestandene af havlit og fløjlsand var baggrund for, at Danmarks Jægerforbund i samarbejde med Aarhus Universitet i 2016 igangsatte en indsamling af både havlit og fløjlsand hos de danske jægere. Begge arter var på det tidspunkt allerede kategoriseret som sårbare på den globale rødliste, og i 2020 blev arterne totalfredede i Danmark.

Danmarks Jægerforbund modtog forinden fredningen flere hundrede havlitter og fløjlsænder, som er grundlaget for de undersøgelser, der har været med til at give indsigt i arternes bestandsstatus. Det er også dette bidrag, der nu giver Thea mulighed for at analysere fødevalg hos de to arter, når de befinder sig i Danmark.

Interessen for natur og jagt var allerede eksisterende, inden Thea startede hos Danmarks Jægerforbund. Så da hun blev bekendt med muligheden for at lave erhvervsprojekt hos Danmarks Jægerforbund, var hun ikke i tvivl.

- Det her med at stifte bekendtskab med en virksomhed og livet efter at være studerende er enormt givende og en god mulighed for at finde ud af, hvordan ens faglighed kan blive brugt ude i det virkelige liv.

Jægerforbundets biolog Iben Hove Sørensen er vejleder for Thea og opfordrer flere studerende til at opsøge Jægerforbundet i forbindelse med praktik og erhvervsprojekter.

Se mere i filmen øverst i denne nyhed.