Offentliggjort den: 07. oktober 2022

DJ indgår samarbejde med Dansk Kennel Klub

En milepæl er passeret i jægerforbundets arbejde med en reorganisering af hundeområdet. Ny samarbejdsaftale med Dansk Kennel Klub åbner masser af nye, spændende muligheder.

Tekst: Ove Dam Hedegaard

I september 2021 offentliggjorde Danmarks Jægerforbund sin hundestrategi med visionen om, at jægerforbundet tydeligt markerer sig som en aktiv organisation for jagthundene i Danmark. Den nye jagthundestrategi har sat en god retning for en mere målrettet indsats mod bredden, hvor der bidrages til øget hundevelfærd og mere nutidige tests og prøver med fokus på den egnede apporterende jagthund.

Internt i organisationen arbejdes der fortsat koncentreret med en reorganisering af hundeområdet for at sikre fokus på bredden. Sideløbende udarbejder en arbejdsgruppe nye tests og prøver på tværs af racer med det formål at sikre jagtlovens § 24 om egnet apporterende hund. I forlængelse af dette er det derfor også glædeligt, at DJ har indgået en samarbejdsaftale med Dansk Kennel Klub (DKK). En aftale, der blandt andet giver DJ mulighed for at uddanne egne FCI-godkendte dommere, afholde nye prøver med påtegnelse i resultatbogen, udvikling af hundeweb og mange andre gode tiltag.

Over den kommende tid vil vi intensivere informationen om arbejdet på hundeområdet i takt med at resultaterne af arbejdet falder på plads.