Offentliggjort den: 03. november 2021

3,5 mio. kr. i corona-kompensation til foreninger

Regeringen og dens støttepartier afsætter 3,5 mio. kr. til en pulje, der skal hjælpe lokale friluftsforeninger som har haft økonomiske tab i forbindelse med corona-krisen. DJ har været med til at få det til at ske.

Forsamlingsforbud, mistede medlemmer og aflyste arrangementer har presset små friluftsforeninger under corona-krisen. Derfor har miljøministeren, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet nu besluttet at afsætte 3,5 mio. kr. i corona-kompensation til lokale friluftsforeninger. Det skriver Friluftsrådet på sin hjemmeside.

Friluftsrådet er en selvstændig, ikke-statslig paraplyorganisation, som samler 85 organisationer, herunder Danmarks Jægerforbund.

Friluftslivet og de grønne organisationer måtte se skuffede til, da de ikke blev inkluderet i Kulturministeriets sommerpakke, hvor foreninger under DIF, DUF og DGI fik en hjælpende hånd. Siden har Friluftsrådet i tæt samarbejde med Danmarks Jægerforbund, Dansk Sportsfiskerforbund, Dansk Vandrelaug og Dansk Ornitologisk Forening arbejdet hårdt på at synliggøre, at friluftslivets foreninger og grønne organisationer lige så vel som andre typer foreninger har lidt under coronatidens restriktioner.

Ligesom tidligere hjælpepuljer til friluftslivet vil pengene blive administreret af Friluftsrådets puljeadministration. De nærmere retningslinjer er endnu ikke meldt ud. Det understreges dog, at støtten går til lokalforeninger, som ikke har kunnet få støtte via andre af statens hjælpeordninger.