Offentliggjort den: 25. maj 2020

Rågeregulering i kongeby

Blot et halvlangt stenkast fra Vordingborg bys vartegn, Gåsetårnet, regulerer den lokale jagtforening rågeunger for kommunen i bynær skov – og det er med borgernes fulde opbakning.

Tekst og Foto: Thomas Lindy Nissen

På trods af de billedskønne rammer er formand for jagtudvalget i Vordingborg Jagt- og Flugtskydningsforening Palle Kellers øjne alene fokuseret mod trækronerne, da han bevæger sig ind i Kirkeskoven. Han er så vant til det karakteristiske tårn mod øst, at han ikke skænker guldgåsen på spiret et eneste blik. I dag gælder det en langt mindre forgyldt og flatteret fugl – rågen. Han står længe med nakken bøjet bagover og kigger i et bestemt hul mellem bladene, hvor han så en bevægelse.

Roligt flytter han sig rundt i skovbunden, så han kan se gennem hullet fra forskellige vinkler. Hver gang han bevæger fødderne, presser han saft ud af bladene fra de utallige ramsløg, der dækker skovbunden. En skarp duft af løg breder sig i den stillestående luft, hvilket giver en af de stemningsfulde associationer, der binder sig til maj måneds rågeungeregulering her i skoven.

Endelig ser han fuglen. Han skulder salonriflen og sender fuglen mod ramsløgene, hvorefter hunden Bodil sendes i en fin apport – dagens første fugl er leveret.

To hurtige smæld

Rågeungerne er langt fremme i udviklingen dette forår, hvorfor jagtforeningsmedlemmerne har måttet give den en ekstra skalle de seneste dage. En af de foreningsmedlemmer, der er mest aktiv i reguleringsarbejdet, er Kaj Levi Hansen. Ud af de 185 fugle, som foreningen sidste år nedlagde i Kirkeskoven, stod Kaj således for mere end halvdelen.

Kaj benytter sig af en halvautomatisk Winchester 490 med femskudsmagasin. Lige ved indgangen til skoven får han øje på to rågeunger, som er fløjet helt ud i kanten af kolonien, hvor de eksponeres frit i en endnu bladløs trækrone. Fra sin specialtilvirkede skydestok afgiver Kaj to skud, der smælder så tæt efter hinanden, at den første fugl endnu ikke har ramt jorden, da nummer to falder af grenen.

Denne artikel er et uddrag. Log på medlemsnettet og læs hele artiklen i maj-nummeret af magasinet Jæger. Som medlem af Danmarks Jægerforbund modtager du hver måned Jæger, direkte i din postkasse, samt har mulighed for at læse magasinet online.

Bliv medlem - klik her!

Se jægerforbundets film om rågeregulering her: