Offentliggjort den: 25. august 2020

Nye skydekurser: Løbende vildt og Ballistik i praksis

I takt med at stadig flere jægere får mulighed for jagt på klovbærende vildt i Danmark, stiger efterspørgslen på efteruddannede riffelinstruktører. To nye moduler stiller skarpt på løbende vildt og ballistik, og de første kurser er nu åbne for tilmelding.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Tilbage i december 2019 udgav Miljøstyrelsen en rapport, der viser at de danske jægere gerne vil efteruddannes. Danmarks Jægerforbund tilbyder allerede en bred vifte af efteruddannelseskurser, og nu lægges der to moduler til rækken. Det drejer sig om yderligere opkvalificering af riffelinstruktørerne, som ikke mindst pga. de nye krav til skydeforløb forud for riffelprøven er blevet en eftertragtet vare. Men også fordi mange nye riffeljægere drømmer om at komme på jagt i udlandet.

Heldigvis tager de fleste riffeljægere opgaven alvorligt og kommer på skydebanen for at træne den ofte ganske svære disciplin at skyde til løbende vildt. For mange af de store jagtoplevelser i udlandet kræver netop skydning på afstande og under forhold, som ikke er normale i Danmark. Ikke mindst derfor har jægerforbunden udviklet yderligere to moduler i den allerede kendte riffelinstruktøruddannelse, som omfatter skydning til løbende vildt og ballistik i praksis.

Læs mere om de to moduler og tilmeld dig her:

Riffelinstruktør – Løbende vildt

Formålet med kurset er at give uddannede riffelinstruktører en større forståelse for egne evner og begrænsninger ved skydning til løbende vildt - både i forhold til afstand og hastighed.

Instruktørerne vil desuden få forståelse for, hvordan der er sammenhæng mellem skydning med haglvåben og skydning med jagtriffel i forbindelse med skydning til løbende vildt. Næste kursus finder sted i Ulfborg den 18. oktober 2020.

Riffelinstruktør - Ballistik i praksis

Formålet med kurset er at tilbyde riffelinstruktører en større indsigt i ballistik i praksis. Denne viden kan være essentiel i forsøget på at hjælpe de danske jægere, der i stigende grad rejser på jagt i bjerge og andre områder, hvor skud til vildt ofte er på ukendte og længere afstande.

Hele den afsluttende skydning skal være med til at sikre en større viden, færdigheder og kompetencer i forbindelse med jagtrelateret skydning under forskellige terrænmæssige udfordringer. Næste kursus finder sted i Ulfborg den 17. september 2020.