Offentliggjort den: 12. august 2020

Ledige pladser på kursus til jagthundeinstruktør

Hvis du vil være jagthundeinstruktør i Danmarks Jægerforbund, skal du først bestå et kursus, der indeholder tre moduler. I september afholdes de første to moduler på Sjælland.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Du kan stadig nå det, hvis du drømmer om at blive jagthundeinstruktør i regi af Danmarks Jægerforbund. Instruktøruddannelsens del 1 og 2 løber nemlig af stablen allerede i september, og der er stadig ledige pladser på begge hold. Kursets tredje modul, som omhandler instruktionsteknik, kan tages uafhængigt af de to første moduler.

Første modul finder sted på Fugledegård Vikingecenter den 5.-6. september, mens anden del finder sted samme sted den 26.-27. september. Hvert kursus koster 2.000 kr. i deltagergebyr for medlemmer af jægerforbundet, mens ikke-medlemmer skal betale 3.000 kr. Kursets primære fokus er uddannelsen af jagthunden til en effektiv apportør, således at jagten udøves på en lovmæssig forsvarlig måde.

Jagthundeinstruktør del 1, teoretisk del

Formålet er at give hundeførere et teoretisk kendskab til, hvordan hunden lærer, hundehjernens opbygning og hvilke læringsformer, der indgår i jagthundens uddannelse.

Jagthundeinstruktør del 2, faglig del

Formålet med kurset er at gøre dig som jagthundeinstruktør i stand til at undervise og vejlede hundeførere i jagtforeningerne. Ved uddannelsens afslutning skal hundeinstruktøren kunne planlægge og gennemføre kurser for hundeførere med henblik på at gøre dem i stand til at uddanne en effektiv jagthund.