Offentliggjort den: 16. august 2019

Sambar i Aussie-land

Jagten på den særdeles sky sambarhjort er meget udfordrende, og ofte anvendes jagthunde under pyrschjagt for at opspore den.

Tekst og Foto: Niels Søndergaard

Det var ikke første gang, jeg havde fornøjelsen af at jage sambar i den australske urskov, og det bliver forhåbentlig heller ikke sidste gang, for det er en uhyre spændende hjorteart at jage, og når det ovenikøbet skal ske i ægte urskov, bliver det ikke meget bedre og mere spændende.

Sambarhjorten er ikke naturligt hjemmehørende i Australien. Den har sit naturlige udbredelsesområde fra Indien i øst til det sydvestlige Kina. Her bliver den jagtet af tigere, og det kræver en helt særlig agtpågivenhed og adfærd at undgå at blive ædt af en tiger. I Colosseum i Rom vidste de gamle romere, at en kamp mellem en tiger og en løve i reglen faldt ud til tigerens fordel, og dermed opfattede de tigeren som det mest kraftfulde rovdyr, der kunne opdrives.

Måske er det, fordi sambarhjorten er tigerens naturlige byttedyr, at sambaren er særligt sky og helst opholder sig i det tætteste og mest ufremkommelige krat. Det gør jagten på sambarhjort særligt udfordrende og er sikkert også grunden til, at jagt på sambar er meget eftertragtet blandt jægerne i Australien, New Zealand mv.

Udgangspunktet for denne jagt var nogle kæmpestore urskovsområder i staten Victoria, som vel nok er Australiens mest hjortevildtrige stat. Efter flere dages forsigtig pyrschjagt i den tætte urskov uden at se andet end spor fra sambar var vi tæt på at opgive håbet om at nedlægge en sambarhjort. Men som bekendt gælder det om at være på det rette sted på det rette tidspunkt ...

Læs hele Niels Søndergaards spændende jagtfortælling fra Victorias urskov i september-udgaven af magasinet Jæger. Som medlem af Danmarks Jægerforbund modtager du hver måned Jæger, direkte i din postkasse, samt har mulighed for at læse magasinet online.

Bliv medlem - klik her!