Offentliggjort den: 05. marts 2019

Samarbejde mellem Jægerforbundet og landmænd godt fra start

DR-radioreportage fra Brovst skaber positiv opmærksomhed omkring pilotprojekt om natur- og vildtpleje i Nordjylland.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Der kan være penge at tjene, hvis nordjyske landmænd laver natur- og vildtpleje på deres jord. Derfor samarbejder LandboNord med Danmarks Jægerforbund i et pilotprojekt, som tilbyder gratis rådgivning til landmænd. Samarbejdet er kommet godt fra start, og tirsdag den 5. marts blev det omtalt i direkte radio på P4 Nordjylland, som rapporterede fra en landmand ved Brovst der er godt i gang med at udtage de urentable marker til fordel for vildtet.

I udsendelsen fortæller landmand Bjarne Jensen om sine erfaringer med at braklægge 6 hektar jord, som alligevel ikke var rentabel at opdyrke. Det har resulteret i mere vildt i området, bl.a. i form af hare, rådyr og fasan.

Danmarks Jægerforbunds vildt- og naturkonsulent Jakob Bergmann Nielsen detlager også i indslaget, hvor han forklarer om fordelene for landmændene - og ikke mindst for dyrene:

"Mange markvildtarter er i tilbagegang fordi deres levesteder forsvinder, men når landmænd vælger at braklægge områder, der alligevel ikke er rentable at opdyrke, skaber de komplette levesteder med både dækning og føde til vildtet," forklarer Jakob Bergmann Nielsen.

Hør indslaget på P4 Nordjyllands hjemmeside - klik her!
Indslaget starter 03.08.48 timer inde i programmet.

Læs i øvrigt artiklen "Jægere rådgiver landmænd til gavn for harer og agerhøns" - klik her!