Offentliggjort den: 18. juli 2019

Ostekrigen er slut

Fødevarestyrelsen og Miljøstyrelsen har nu fundet en løsning, så jægere kan bruge ost og trafikdræbt vildt i klapjagten på den invasive mårhund.

Tekst: Michael Stevns
Foto: Christian Lang Jensen

Efter noget tid med nyheder om uhensigtsmæssige regler, kan vi endelig berette om godt nyt til de mange jægere, som gør en indsats for at bekæmpe den invasive mårhund. Fødevarestyrelsen gør det nu muligt at bruge både ost og trafikdræbt vildt som lokkemad på visse betingelser. Danmarks Jægerforbund har de seneste uger arbejdet tæt sammen med såvel myndigheder som det politiske system for at hjælpe dette problem ud af verden.

- Det er glædeligt, at vi nu har fået en løsning, så indsatsen kan rettes endnu mere mod mårhunden i stedet for mod uforståelige regler, udtaler hovedbestyrelsesmedlem hos Danmarks Jægerforbund, Jens Venø Kjellerup, og fortsætter:

- Selv om der stadig er visse begrænsninger og forskelligt papirarbejde, der skal laves, må vi som jægere naturligvis også respektere de nationale og lokale hensyn, der nødvendige for at undgå, at en eventuel smitte kan spredes under uheldige omstændigheder.

I praksis betyder de nye regler, at følgende kan anvendes som lokkemad:

• Foderpiller, som er godkendt til brug i danske aquakulturbrug.
  • Hårde oste, der er lavet af pasteuriseret mælk og modnet i mindst 21 dage, indkøbt fra danske mejerier. Der skal følge et handelsdokument med fra mejeriet, som skal gemmes i 2 år.
  • Trafikdræbt vildt, opsamlet inden for en radius af 10 km fra foderpladsen.

Herudover skal brugen opfylde betingelserne herunder:

• Husdyr (her svin og kvæg) må ikke kunne komme til foderpladsen, og det skal sikres at eventuelle foderrester fjernes gennem dagrenovationen (til forbrænding).
  • Foderpladserne skal være forsynet med kontaktoplysninger (som det kendes fra fældefangst).
  • Jægere, der ønsker at bruge disse emner som lokkemad skal sende en mail til specialkonsulent Mariann Chriél i Miljøstyrelsen på machr@mst.dk med angivelse af navn, adresse, telefonnummer og kort (eller koordinater) over foderpladsen.

Hvis du ønsker at anvende ost, trafikdræbt vildt og/eller fiskefoderpiller, skal du udfylde og sende dette skema til Specialkonsulent i Miljøstyrelsen, Mariann Chriel på mail, machr@mst.dk.

Ønsker man udelukkende at anvende fuldfoder til hunde- og katte (fx tørfoder eller dåsefoder) samt vegetabilske produkter (fx frugt/grønt) som lokkemad, er det ikke nødvendigt at indhente tilladelse til dette.

Hvis man vil bruge andre typer af lokkemad end det, som er nævnt her i artiklen, er det nødvendigt at indhente tilladelse fra Fødevarestyrelsen. Information om ansøgning findes på styrelsens hjemmeside. Her kan du også læse mere om reglerne for brug af animalske biprodukter som lokkemiddel.

Som medlem af Danmarks Jægerforbund kan du få hjælp med forklaring af reglerne fra vores konsulenter. Find kontaktoplysninger her.