OBS: Denne artikel er over ét år gammel, og derfor er indholdet måske ikke længere korrekt. Har du spørgsmål til indholdet, eller mener du, at vi med fordel kan skrive om emnet i en ny historie, så kontakt os på webmaster@jaegerne.dk.
Offentliggjort den: 08. oktober 2019

Ordblindhed skal ikke være en hindring

Det er ingen hemmelighed, at ordblinde støder på mange udfordringer i livet, og at tage jagttegn er ingen undtagelse. Men hvor der er vilje, er der som bekendt en vej, hvilket 11 ordblinde elever fra Bork Havn Efterskole bekræfter.

Tekst: Christian Lang Jensen
Foto: Sidsel Teichmann Larsen

I efteråret 2017 gennemførte Sidsel Teichmann Larsen kurset for jagttegnskursuslærere, og siden da har hun hjulpet unge jagttegnsaspiranter med at klare skærene i forbindelse med den udfordrende jagtprøve. Hun har tilsyneladende fundet formlen på succes.

Gennem et år har hun undervist 11 ordblinde elever på Bork Havn Efterskole, som alle har valgt efterskolens jagtlinje. Nu hvor eleverne har været igennem jagtprøven, kan seks af de 11 elever glæde sig over, at jagttegnet er i hus. De sidste fem elever, som ikke kom igennem nåleøjet i denne omgang, kan alle være stolte af, at de kun havde en enkelt eller to fejl for meget. De tror derfor alle på en succesfuld oplevelse, når de igen tager livtag med jagtprøven til september. 

Nytænkning er vejen frem

Det må siges at være noget af en bedrift, når mere end 50 procent af et hold bestående af ordblinde elever består jagtprøven i første forsøg. Dumpeprocenten blandt ordblinde jagttegnsaspiranter er generelt ret høj, og de seneste år har ingen af de ordblinde kursister fra Bork Havn Efterskole klaret jagtprøven. Netop derfor har Sidsel Teichmann Larsen set sig nødsaget til at tænke ud af boksen for at skabe de bedste rammer for eleverne.

Den unge jagttegnskursuslærer har blandt andet indtalt alt lovstof og udfærdiget en lang række diasshows, hvori hun har kombineret billeder og videoer med indtalte lydsekvenser. Derved har eleverne haft mulighed for at lytte stoffet igennem.

Sidsel Teichmann Larsen fortæller, at processen har været tidskrævende for både elever og underviser, men det har været det hele værd.

– Undervisningen har været fordelt ud over et helt år, og der har ligget mange forberedelsestimer forud for hver lektion. Det har dog været en fornøjelse at opleve elevernes gåpåmod, og man skal ikke være i tvivl om, at de alle har arbejdet virkelig hårdt for at nå i mål, fortæller hun og fortsætter:

– De seks elever, som kom igennem den teoretiske del af jagtprøven, klarede alle den praktiske del uden fejl i afstandsbedømmelsen, og de fik alle stor ros for deres våbenhåndtering. Det er bestemt noget, som de kan være stolte af, og jeg er sikker på, at når de sidste fem elever kommer igennem den teoretiske del af prøven, så vil de ligeledes klare sig fantastisk i den praktiske del af prøven.

En af de unge elever, som klarede sig gennem jagtprøven, er Emma
Andersen på 15 år. Hun havde kun en enkelt fejl i den teoretiske del af prøven, og hun kan nu glæde sig over, at hun kan komme i gang med diverse skydeprøver.

– Undervisningen har været rigtig god, selvom det har været lidt tungt nogle gange. Særligt de mange nye ord har været en udfordring, men det har alligevel været rigtig spændende. Nu glæder jeg mig bare til at tage skydeprøverne med haglbøsse, riffel og bue, fortæller Emma Andersen, som ser frem til at kunne komme med sin far og bror på drivjagt til efteråret.

Det vigtigste er troen på egne evner

Sidsel Teichmann Larsen har som nævnt tidligere gjort meget for at tilpasse undervisningen til eleverne, men hun fremhæver særligt ét aspekt, som har været udslagsgivende i forhold til det flotte resultat ved jagtprøven.

– Selvom eleverne er udfordret af deres ordblindhed, så kan de langt mere, end de selv er klar over. Det har jeg fra starten arbejdet på at overbevise dem om. Jeg har blandt andet lagt vægt på, at når der tales om jagtprøven, så er der ikke noget, der hedder ”hvis”, men derimod ”når” jagtprøven kommer i hus, påpeger Sidsel Teichmann Larsen med styrke i stemmen.

Hun har også prioriteret at få elev-erne med til den frivillige jagtprøve for herigennem at give dem troen på, at det kan lade sig gøre at komme igennem jagtprøven. Ved denne prøve bestod to af de 11 elever, og de andre var meget tæt. Sidsel fortæller, at den frivillige jagtprøve fik stor betydning for elevernes selvtillid forud for den endelige jagtprøve.

At Sidsel Teichmann Larsen og de 11 elever fra Bork Havn Efterskole har slidt for det meget imponerende resultat er der ingen tvivl om, og herfra skal der lyde et rungende tillykke og held og lykke med resten af forløbet. De 11 elever har ikke blot udført en stor bedrift, de har også formået at inspirere andre ordblinde med et ønske om at tage jagttegn.

clj@jaegerne.dk