Offentliggjort den: 08. marts 2019

Kredsmøde: Jægere bør stå skarpere i mediebilledet

På kredsmødet i Nordjylland opfordrede medlemmer Jægerforbundet til at markere sig tydeligere i medierne, samt at blive bedre til at fortælle, hvad medlemmerne får for pengene.

Tekst: Af Jan Skriver. Fotos: Jan Skriver

Danmarks Jægerforbund må gerne optræde mere synligt i mediebilledet i stedet for ofte at lurepasse. For eksempel er det ikke meget, at jægerne har deltaget i ulvedebatten. Prøv at komme mere på forkant og vær med til at skabe debatten i samfundet.

Sådan lød en opfordring fra Henrik Hansen fra Hjallerup Jagtforening på årsmødet i kreds 1, og den opfordring svarede Danmarks Jægerforbunds formand Claus Lind Christensen på sådan:

- Vi er faktisk meget ofte i pressen, hvilket fremgår af den daglige oversigt, vi får, så vi kan se, hvor jægere og jagtsynspunkter er kommet frem i aviser, blade eller på tv. Men det er rigtigt, at vi ikke har faret voldsomt frem i ulvedebatten. Det skyldes, at vi træffer nogle strategiske valg med hensyn til presse i Jægerforbundet. Og i ulvesagen tror vi, at vi risikerer at tabe, hvis vi hele tiden er på, lød det fra Claus Lind Christensen.

Under det velbesøgte kredsmøde var det kredsformand Grethe Jakobsen, som stod for beretningen (se billedet øverst i artiklen).

Jagthornblæsere fra Aaby Sogns Jagtforening.

Tage Espersen fra Thy mente, at Jægerforbundet tit er for dårlig til at fortælle medlemmerne, hvad de får for deres kontingent udover medlemsbladet.

Formand Claus Lind Christensen foreslog, at man for eksempel kan fortælle, at Jægerforbundet årligt bruger to et halvt årsværk alene på at holde skydebanerne kørende. Det er bare et af rigtig mange aktiviteter, der gratis følger med et medlemskab.

Henrik Kragh påpegede, at det er vigtigt, at man som medlem erkender og påpeger, at Danmarks Jægerforbund kæmper jagtens sag og at en stærk forening er afgørende for fremtidens jagtmuligheder.

- Jeg spørger altid: Kan du lide at gå på jagt? Så bliver der svaret ja. Så spørger jeg igen: Vil du også gå på jagt i fremtiden? Igen lyder der et ja. Så må du huske at støtte Danmarks Jægerforbund, for forbundet er din garanti for, at jagten vil fortsætte i Danmark, siger jeg så, lød det fra Henrik Kragh.

Kim Fredholm fra Mors ville gerne vide, hvorfor man ikke må bruge termisk lys og natkikkerter til regulering af mårhund.
Claus Lind Christensen svarede, at Rigspolitiet ikke ønsker, at taktisk udstyr bliver udbredt til hele landet. Det kræver derfor en særlig tilladelse at benytte sig af termisk lys og natkikkerter, men Jægerforbundet har rejst spørgsmålet overfor miljø- og fødevareministeren, oplyste jægerformanden.

Læs de øvrige artikler fra Kreds 1's kredsmøde:

Klingende sølv til manden på pengekassen

Jyder savner ressourcer i kampen mod mårhunden

Hjælp agerhønen og haren

Beskeden nordjysk tilbagegang i antallet af medlemmer