Offentliggjort den: 18. september 2019

DJ fordømmer
nat-jæger fra Kjellerup

Politiet har pågrebet en 47-årig mand fra Kjellerup, kort efter han skød en kronhjort ved 22-tiden mandag aften. Først benægtede han – senere indrømmede han. Formanden for jægerforbundet tager kraftigt afstand fra manden og hans udåd og roser politiet for dets arbejde.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: Max Steinar

Herning Folkeblad kunne i går berette om, at en 47-årig mand blev taget af politiet kort efter, han havde nedlagt en ulige 14-ender i en plantage på Bording-egnen, flere timer efter solnedgang. Ifølge avisen nægtede manden i første omgang udåden, men da politiet tilkaldte en hundepatrulje, som fandt det nedlagte dyr samt en jagtriffel med en ulovlig natkikkert, gik manden til bekendelse.

Han kan nu se frem til en bøde samt et muligt retsligt efterspil. Og netop et muligt retsligt efterspil vil der blive holdt nøje øje med i jægerforbundet.

- Hvis manden dømmes for det her klare brud på den danske Jagtlov, så er det min forventning, at han udover en bøde også får frakendt retten til jagttegn. Den slags overlagte faunaforbrydelser er helt utroligt skadelige for jagtens og jægernes omdømme. Jeg har ikke andet end foragt over for den form for opførsel, siger Claus Lind Christensen, der er formand for Danmarks Jægerforbund.

Formanden roser samtidig politiet for dets opklaringsarbejde.

- Det er heldigvis sjældent, at vi oplever den slags sager herhjemme, og derfor er det også glædeligt, at politiet, når der er mistanke om grove overtrædelser af jagtloven, har held og dygtighed til at opklare nogle af sagerne. Det tjener alle vi jægere bedst, at de brodne kar bliver opdaget og dømt, siger Claus Lind Christensen.