Offentliggjort den: 15. august 2019

De Unge Naturformidlere på Ungdomsøen

Når Ungdomsøen åbner den 24. august 2019 med et brag af en ø-festival, deltager De Unge Naturformidlere fra Danmarks Jægerforbund i løjerne.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Det gamle søfort på Middelgrunden ud for Københavns havn går en ny og langt mere fredelig fremtid i møde. Marinesoldater og kanoner er forlængst væk, og lørdag den 24. august genfødes det, der engang var verdens største søfort, som en platform for glade og engagerede unge.

Platform for glad og engageret ungdom

I efteråret 2014 blev fortet sat til salg og siden købt af Middelgrundsfonden, med støtte fra Nordea-fonden og A.P. Møllerfonden. Siden har Spejderne, som er en paraplyorganisation for de fem danske spejderkorps, arbejdet for at skabe Ungdomsøen, som slår dørene op lørdag den 24. august.

"Med Ungdomsøen er der skabt en platform for gladere og mere engagerede unge. En platform der skaber nye fællesskaber, støtter unge i at tage samfundsansvar og give dem tro på, at de kan skabe positive forandringer i eget og andre unges liv," hedder det på Ungdomsøens hjemmeside.

Unge naturformidlere fra DJ er med

Med i forreste linje blandt aktiviteterne under ø-festivalen, finder vi jægerforbundets Unge Naturformidlere.

Projektet ”De Unge Naturformidlere” er skabt for at give børn og unge mulighed for at opleve naturen sammen med jævnaldrende formidlere. Det er nemlig ikke altid voksne, der er bedst til at kommunikere med målgruppen. Det er selvfølgelig de unge selv – i øjenhøjde med deres jævnaldrende.

- Naturen har utallige oplevelser og muligheder at byde på, og det er vigtigt at få unge til at genopdage det. Desværre kan det godt virke lidt gammeldags og kikset for nogle unge at være i naturen, og derfor er det vigtigt, at værdierne bliver formidlet i aldersmæssig øjenhøjde, forklarer 18-årige Magnus Møller Rasmussen, som har været med til at udvikle konceptet.

De Unge Naturformidlere er støttet af Udlodningsmidler til Friluftsliv fra Friluftsrådet.

Læs mere om ø-festivalen på det gamle Middelgrundsfort og køb din billet her.