Offentliggjort den: 13. november 2019

Bliv NaturligVis gjorde DM i Vildtmad børnevenlig

Frivillige naturformidlere fra Bliv NaturligVis var med, da Foreningen Vildt Gastronomi kårede Danmarks bedste vindtretter ved DM i Vildtmad 2019.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Der kan ikke herske tvivl om at naturformidlerne fra projekt Bliv NaturligVis, som deltog under DM i Vildtmad tidligere på måneden, virkelig dryssede ekstra krydder over det velbesøgte arrangement. DM i Vildtmad fandt sted på Det Grønne Museum, og havde i løbet af dagen i hundredvis af besøgende - heraf selvfølgelig mange børn.

Og der var afgjort nok at gøre og gribe i for de yngste gæster. For mens mor og far måske snarere var troppet op på grund af vildtretterne, sørgede de frivillige ildsjæle fra Bliv NaturligVis for masser af sjove og vedkommende aktiviteter for børnene. Bliv NaturligVis-teltet var hele tiden velbesøgt og summede af aktivitet for hele familien - her kunne man stege pandekager over bål, lave smykker af hjortetak, lære at slå ild med tændstål og skære bryststykket af en krikand ...

For blot at nævne nogle af aktiviteterne.

Fokus på vildtmad

DM i Vildtmad har til formål at sætte fokus på vildt som spise og vise, hvordan vildtkød både kan bruges på det højeste gastronomiske niveau, og hvordan det kan laves til hverdagsmad som pølser eller færdigretter.

Årets mesterskab blev vundet af kok Martin Peter Leth fra Falsled Kro, som valgte at tilberede sin ret af edderfuglene på vildtparaden. Et modigt valg, som gav bonus.

Læs også: Modig kok vinder DM i Vildtmad

Naturoplevelser til børn i alle aldre

Projekt Bliv NaturligVis er et samarbejde mellem Danmarks Sportsfiskerforbund og Danmarks Jægerforbund, støttet af Nordea-fonden. Konceptet er unik på den måde, at projektets kerne hviler på frivillige jægere og lystfiskeres engagement og formidling af naturoplevelser til børn i alle aldre. I øjeblikket råder projektet over 150 frivillige over hele landet, som - udover at afholde sommer- og efterårscamps - kan bestilles gratis af f.eks. skoler, børnehaver, spejdertrupper mv.

Med kærligheden til naturen i hånden og lys i øjnene, tager Bliv NaturligVis-formidlerne børnene med på en naturrejse fra den spirende naturpleje, over indfangningen af vildtet og til nydelsen i det gode måltid, der følger. For skal danske børn have lyst til at passe på naturen, skal de nemlig ud og have fat i den med begge hænder.

Se stemningsfilmen fra DM i Vildtmad her: